Hej,
Vi skall ha takpanel i kök/matsal (50m2) och vill ha det vitt men med trästruktur. Efter att ha läst på forumet kom vi fram till två saker använda Tripp Trapp Pannel White och att man skall använda kvistlack.
Provmålade med Panel White -extra white med en strykning och två och bestämde oss för två strykningar.
Då var det dags att ge sig på den "stora" högen började med att kvistlacka 30 paneler två strykningar med ett par timmars mellan rum. Efter att ha gjort första strykningen med Tripp Trapp så såg det förskräckligt ut gula fläckar överallt knastarna syntes tio gånger mer än innan!!
Vad skall jag göra? Skall man inte använda kvistlack om man vill "se" träet?
/Johan
Vi skall ha takpanel i kök/matsal (50m2) och vill ha det vitt men med trästruktur. Efter att ha läst på forumet kom vi fram till två saker använda Tripp Trapp Pannel White och att man skall använda kvistlack.
Provmålade med Panel White -extra white med en strykning och två och bestämde oss för två strykningar.
Då var det dags att ge sig på den "stora" högen började med att kvistlacka 30 paneler två strykningar med ett par timmars mellan rum. Efter att ha gjort första strykningen med Tripp Trapp så såg det förskräckligt ut gula fläckar överallt knastarna syntes tio gånger mer än innan!!
Vad skall jag göra? Skall man inte använda kvistlack om man vill "se" träet?
/Johan
Hej
Är det träets struktur så är det rätt med kvistlack.
Om du däremot vill se träetsådring så är det fel.
Men den där 'panel white' är väll en 'lasyr'?
Och du kan väll inte ha läst att man ska ha kvistlack när man laserar trä?
Kvistlack kör du bara om du ska täckmåla.
Trä är ett sugande underlag och det styr hur vitt det blir när man lägger på en lasyr.
Om man har kladdat med shellack på vissa ställen. (svårt att bara träffa kvisten)
Så kommer det suga annorlunda och ge ett fläckigt intryck.
Eller så får produkten helt enkelt problem att fästa på shellacken som är rätt blank.
/Fredrik
Är det träets struktur så är det rätt med kvistlack.
Om du däremot vill se träetsådring så är det fel.
Men den där 'panel white' är väll en 'lasyr'?
Och du kan väll inte ha läst att man ska ha kvistlack när man laserar trä?
Kvistlack kör du bara om du ska täckmåla.
Trä är ett sugande underlag och det styr hur vitt det blir när man lägger på en lasyr.
Om man har kladdat med shellack på vissa ställen. (svårt att bara träffa kvisten)
Så kommer det suga annorlunda och ge ett fläckigt intryck.
Eller så får produkten helt enkelt problem att fästa på shellacken som är rätt blank.
/Fredrik
Hej,
Tråkigt värre... :'(
Om du väljer att lasera taket är kvistlacken helt överflödig.
Kvistlacken lägger sig som ett skydd, för att kvisten med åren, inte ska lysa igenom
färgen.
Men lasyr är ingen färg, utan just en lasyr, som tränger ner i träet och framhäver ådringen och då ska ju ådring och kvistar synas. Där du nu har lackat kan inte den vita lasyren tränga ner i träet utan lämnar således "gula fläckar".
Anser nu att du har ett par olika alternativ, beroende på hur mycket jobb och pengar du vill lägga ner.
1. Lacka istället med panellack med tillsatt vitt pigment. Kanske funkar det, kanske inte. Prova i så fall på en liten bit först.
Kan vara lite klurigt att få det jämt, men med tungan rätt i mun
går det nog bra.
2. Slipa ner panelen och börja om. Kan vara lite bökigt att få rent just kvistarna från lack iofs.
3. Täckmåla med vit takfärg. Blir förmodligen ruskigt snyggt det med.
4. Kassera panelen och börja om från början :'(
Hoppas att det löser sig och stort lycka till.
// Fia
Tråkigt värre... :'(
Om du väljer att lasera taket är kvistlacken helt överflödig.
Kvistlacken lägger sig som ett skydd, för att kvisten med åren, inte ska lysa igenom
färgen.
Men lasyr är ingen färg, utan just en lasyr, som tränger ner i träet och framhäver ådringen och då ska ju ådring och kvistar synas. Där du nu har lackat kan inte den vita lasyren tränga ner i träet utan lämnar således "gula fläckar".
Anser nu att du har ett par olika alternativ, beroende på hur mycket jobb och pengar du vill lägga ner.
1. Lacka istället med panellack med tillsatt vitt pigment. Kanske funkar det, kanske inte. Prova i så fall på en liten bit först.
Kan vara lite klurigt att få det jämt, men med tungan rätt i mun
2. Slipa ner panelen och börja om. Kan vara lite bökigt att få rent just kvistarna från lack iofs.
3. Täckmåla med vit takfärg. Blir förmodligen ruskigt snyggt det med.
4. Kassera panelen och börja om från början :'(
Hoppas att det löser sig och stort lycka till.
// Fia
Tack för svaren....
Jag testade att slipa ner två paneler med bandputsen igår kväll då fick jag bort det värsta. Målade sedan första omgången på dessa igår. Vid kontroll imorse så kunde man fortfarande urskillja vart jag "kladdat" men betydligt bättre än innan. Har precis strukit på andra gången så jag får se ikväll hur mycket man ser.
Det man fortfarande kunde urskillja efter första strykningen vid granskning från 50cm är förhoppningsvis svårare att se uppe i tacket 2,7-5m ovan golv!?
Jag har nu eventuellt 26 paneler som går att rädda genom att slipa ner dem, men jag behöver ca 40 till taket där vi öppnat upp i nock. Tror ni att jag direkt kan avända min "lasyr" utan kvistlack och slipning denna gång utan att man ser någon skillnad nu och senare?
/Johan
Jag testade att slipa ner två paneler med bandputsen igår kväll då fick jag bort det värsta. Målade sedan första omgången på dessa igår. Vid kontroll imorse så kunde man fortfarande urskillja vart jag "kladdat" men betydligt bättre än innan. Har precis strukit på andra gången så jag får se ikväll hur mycket man ser.
Det man fortfarande kunde urskillja efter första strykningen vid granskning från 50cm är förhoppningsvis svårare att se uppe i tacket 2,7-5m ovan golv!?
Jag har nu eventuellt 26 paneler som går att rädda genom att slipa ner dem, men jag behöver ca 40 till taket där vi öppnat upp i nock. Tror ni att jag direkt kan avända min "lasyr" utan kvistlack och slipning denna gång utan att man ser någon skillnad nu och senare?
/Johan
Jag har fönsterbrädor som jag bara har vitalaserat och nu efter 4 år så har alla kvistar blivit gulaktiga. Det ser inte alls snyggt ut!
Jag håller på att gå igen dom nu en efter en och tar kvistlack på dom för att sedan täckmåla dom vita istället.
//Vickan
Jag håller på att gå igen dom nu en efter en och tar kvistlack på dom för att sedan täckmåla dom vita istället.
//Vickan
Efter slippning och målning av alla "felbehandlade" paneler så blev resultatet bra. Syns inte så mycket uppe i nock.
Men fick sedan höra att vid "lasering" så kvislackar man hela panelen och inte enbart på kvistarna. Verkar bli dyrt då det gick åt 0,5l (~170kr) vid behandling av kvistar på 110 löpmeter när man har 550m.
/Johan
Men fick sedan höra att vid "lasering" så kvislackar man hela panelen och inte enbart på kvistarna. Verkar bli dyrt då det gick åt 0,5l (~170kr) vid behandling av kvistar på 110 löpmeter när man har 550m.
/Johan
Skönt att du fick ordning på det!MegaZap skrev:Efter slippning och målning av alla "felbehandlade" paneler så blev resultatet bra. Syns inte så mycket uppe i nock.
Men fick sedan höra att vid "lasering" så kvislackar man hela panelen och inte enbart på kvistarna. Verkar bli dyrt då det gick åt 0,5l (~170kr) vid behandling av kvistar på 110 löpmeter när man har 550m.
/Johan
Men med shellack??? På allt?
Vart har du 'hört' detta?
/Fredrik
Hej!
Jag kommer väl in lite sent här, men jag skriver ändå ifall nu någon skulle vara intresserad..
Vi har använt Trip Trap Panelvit Extravit för vårat tak och det har fungerat suveränt. Men jag trodde att den produkten var tänkt för de stackare som har gammal gulnad lackad furupanel. Detta gör ju att tidigare inlägg om att lacka hela panelen innan användning av Trip Trap Panelvit stämmer, men att göra det med helt ny panel verkar ju lite omständigt. Då har man ju helt andra alternativ (som till exempel helt vanlig lasyr). Jag bifogar före- och efterbilder om någon vill se hur det blir.
/Kristina
Före:
Jag kommer väl in lite sent här, men jag skriver ändå ifall nu någon skulle vara intresserad..
Vi har använt Trip Trap Panelvit Extravit för vårat tak och det har fungerat suveränt. Men jag trodde att den produkten var tänkt för de stackare som har gammal gulnad lackad furupanel. Detta gör ju att tidigare inlägg om att lacka hela panelen innan användning av Trip Trap Panelvit stämmer, men att göra det med helt ny panel verkar ju lite omständigt. Då har man ju helt andra alternativ (som till exempel helt vanlig lasyr). Jag bifogar före- och efterbilder om någon vill se hur det blir.
/Kristina
Före:
Åh gud vad snyggt det blev!! Det kliar i alla mina fingrar, faktiskt i hela kroppen efter att få göra detta med våran 80-talsövervåning med fullt av lackad furupanel i taken!!
Vi har furu runt fönstren och furudörrar också - hela paketet liksom. Har ni också haft det och vad har ni i så fall gjort med dörrar och fönster?
Är det den där dyra "Tripp trapp" färgen ni använt? Hur gick ni till väga när ni målade?
Jag vill veta allt! Har bestämt att jag lite längre ner på prioriteringslistan ska måla taket uppe så det kan vara ytterst värdefullt att få lite tips!
Vi har också trappen upp i furu och den tänkte jag kanske måla nu i samband med att vi rustar lite i hallen. Har ni målat trappen också?
Vi har furu runt fönstren och furudörrar också - hela paketet liksom. Har ni också haft det och vad har ni i så fall gjort med dörrar och fönster?
Är det den där dyra "Tripp trapp" färgen ni använt? Hur gick ni till väga när ni målade?
Jag vill veta allt! Har bestämt att jag lite längre ner på prioriteringslistan ska måla taket uppe så det kan vara ytterst värdefullt att få lite tips!
Vi har också trappen upp i furu och den tänkte jag kanske måla nu i samband med att vi rustar lite i hallen. Har ni målat trappen också?
Hej bitte!
Vårt tak är alltså lackad furupanel, och innan målning så tvättades den med målartvätt(Kombiduken). Vi målade två varv, dock tunnare än det var tänkt (efter första varvet hade det inte gått åt så mycket som det stod på burken att det skulle gå). Färgen heter Trip Trap Panelvit, Extravit. Den finns också i färgen Vit, som vi testat på en provbräda, men vi tyckte att den hade en gulvit ton som inte såg bra ut.
Tänk på att man inte kan ta pauser medan man håller på, utan man måste köra på för att det inte ska synas var det blivit tjockare med färg. För oss var det så på några ställen efter första varvet, men det syns inte längre efter andra varvet.
Nu blir det lite Off topic på den här tråden, men jag svarar ändå (hoppas att det är ok MegaZap). På bilden ser du mörklaserad furu runt fönstret.. i vårt hus fanns det oändligt med mörkbrunt trä (uppmatchat med lite murriga heltäckningsmattor, brunbeiga vävtapeter, 70-tals våtrumsmattor osv). Vi har målat några fönster vita och ska fortsätta med fler när det blir varmare ute så att vi kan ha fönsterna öppna. Dörrarna håller vi på byta ut till nya släta vita. Köksluckor har vi målat typ cappuccinofärg, annat trä har vi målat vitt. (Vår tidigare mörkbruna bröstpanel kan du se på http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=51903).
Vår trappa är fortfarande mörkbrun, med rundlar av brun heltäckningsmatta på varje steg.. vi har faktiskt funderat på att köpa en ny (för vi vill svänga den på ett annat sätt än den som sitter där för att få mer hall) så vi har inte gjort något med den. De mörkbruna golven i hela huset har vi bytt ut till vitoljat furugolv.
Skulle vara roligt med exempel på vad du och andra gjort med sina 70-80-tals hus. Finns kanske någon tråd för det (som jag borde ha skrivit det här i..)
/Kristina
Vårt tak är alltså lackad furupanel, och innan målning så tvättades den med målartvätt(Kombiduken). Vi målade två varv, dock tunnare än det var tänkt (efter första varvet hade det inte gått åt så mycket som det stod på burken att det skulle gå). Färgen heter Trip Trap Panelvit, Extravit. Den finns också i färgen Vit, som vi testat på en provbräda, men vi tyckte att den hade en gulvit ton som inte såg bra ut.
Tänk på att man inte kan ta pauser medan man håller på, utan man måste köra på för att det inte ska synas var det blivit tjockare med färg. För oss var det så på några ställen efter första varvet, men det syns inte längre efter andra varvet.
Nu blir det lite Off topic på den här tråden, men jag svarar ändå (hoppas att det är ok MegaZap). På bilden ser du mörklaserad furu runt fönstret.. i vårt hus fanns det oändligt med mörkbrunt trä (uppmatchat med lite murriga heltäckningsmattor, brunbeiga vävtapeter, 70-tals våtrumsmattor osv). Vi har målat några fönster vita och ska fortsätta med fler när det blir varmare ute så att vi kan ha fönsterna öppna. Dörrarna håller vi på byta ut till nya släta vita. Köksluckor har vi målat typ cappuccinofärg, annat trä har vi målat vitt. (Vår tidigare mörkbruna bröstpanel kan du se på http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=51903).
Vår trappa är fortfarande mörkbrun, med rundlar av brun heltäckningsmatta på varje steg.. vi har faktiskt funderat på att köpa en ny (för vi vill svänga den på ett annat sätt än den som sitter där för att få mer hall) så vi har inte gjort något med den. De mörkbruna golven i hela huset har vi bytt ut till vitoljat furugolv.
Skulle vara roligt med exempel på vad du och andra gjort med sina 70-80-tals hus. Finns kanske någon tråd för det (som jag borde ha skrivit det här i..)
/Kristina
Tack för svar! Jag ska absolut måla taken och dina tips var jättebra!
Jag målade alla våra fönster på nedervåningen i somras i vitt. De såg precis ut som Dina! Jag grundade två gången och målade två då täckte det bra! Vi satt vita lister runt fönstren eftersom det inte fanns några sen förrut och det blev som helt nya fönster, men det tog typ halva sommaren! Nere har vi satt upp vitlaserad pärlspont i taken i hallen, köket och vardagsrummet och nu har vi gjort oss av med allt 70-talsbrunt. Det känns fräscht!
Ska också leta 70-talslänkar tror jag! Kan vara bra med ytterligare tips!
Jag målade alla våra fönster på nedervåningen i somras i vitt. De såg precis ut som Dina! Jag grundade två gången och målade två då täckte det bra! Vi satt vita lister runt fönstren eftersom det inte fanns några sen förrut och det blev som helt nya fönster, men det tog typ halva sommaren! Nere har vi satt upp vitlaserad pärlspont i taken i hallen, köket och vardagsrummet och nu har vi gjort oss av med allt 70-talsbrunt. Det känns fräscht!
Ska också leta 70-talslänkar tror jag! Kan vara bra med ytterligare tips!
Klicka här för att svara

