7 335 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Måla 1 1/2 plans hus - pris?
Någon som mellan tummen och pekfingret kan säga hur mycket det skulle kunna kosta att (vitt) anlita en målarfirma att måla ett normalstort 1 1/2 plans hus?
Bakgrunden till min fråga är att vårt nya hus nyligen monterats, men det visade sig att leverantören målat huset i fel färg. Som kompensation har vi blivit erbjudna färg för två strykningar samt 10.000:-. Det är nu målat i en ljus färg, som jag bedömer är "lätt" att måla över.
Det jag alltså i första hand är ute efter är om detta är en skälig kompensation eller ej.
Bakgrunden till min fråga är att vårt nya hus nyligen monterats, men det visade sig att leverantören målat huset i fel färg. Som kompensation har vi blivit erbjudna färg för två strykningar samt 10.000:-. Det är nu målat i en ljus färg, som jag bedömer är "lätt" att måla över.
Det jag alltså i första hand är ute efter är om detta är en skälig kompensation eller ej.
Jag vet inte vad det kostar att anlita en firma vitt men jag skulle aldrig acceptera 10 000 kr som kompensation. Det tar säkert många sköna semesterveckor att måla ett hus 2 svängar och jag personligen värderar min tid till mer än 10 000 kr. Kräv att husfabrikanten anlitar en målare som målar huset i rätt kulört!
Färgen ingick alltså så den behöver ni väl inte ens diskutera...
400 kr/timme och 30-50 timmar (kanske) blir då 12000-20000. Slutsats begär mer eller låt husföretaget fixa målarna!
Sen är det ju upp till var och en att värdera sin tid. Personligen hade jag nog tagit de 10000 (eller försökt få upp summan lite) och gjort jobbet själv, eftersom man får knega rätt mycket i Sverige för att få ihop till den summan netto (på marginalen). Dessutom tycker ju jag att det är kul att måla, framför allt när man slipper underarbetet...
400 kr/timme och 30-50 timmar (kanske) blir då 12000-20000. Slutsats begär mer eller låt husföretaget fixa målarna!
Sen är det ju upp till var och en att värdera sin tid. Personligen hade jag nog tagit de 10000 (eller försökt få upp summan lite) och gjort jobbet själv, eftersom man får knega rätt mycket i Sverige för att få ihop till den summan netto (på marginalen). Dessutom tycker ju jag att det är kul att måla, framför allt när man slipper underarbetet...
Blir så trött på alla som misstror hantverkare,tror ni att de lurar folk me flit.Sen kan man inte dra alla över en kant.Oftas blir det billigare med löpande pris eftersom om man begär pris måste hantverkaren gardera sig att det inte kan bli dyrare.Talar av egen erfarenhet ,inget av vad en del säger stämmer på mig iallafall.Suck suck 
Fick en offert från en lokal firma som målat vårt LB-hus invändigt och de ville ha 54000 kr + moms för att måla vår Jorduggla på 123 kvm...
Hade oavsett pris tänkt måla vårt hus själva, så nu hade priset inte så stor betydelse. Det är dock inte gratis att måla...
Hade oavsett pris tänkt måla vårt hus själva, så nu hade priset inte så stor betydelse. Det är dock inte gratis att måla...
Klicka här för att svara