Sliter bort tapeterna. Bakom finns nån sorglig historia av sammanpressat lump/papper???
Är det detta som kallas tretex? ::)
(Bor i ett gammalt hus...)

Vad kan finnas bakom "pappskivorna"? Vågar inte slita bort dom, eller?
Ska sätta upp renoveringsgips tänkte jag. Kan jag ta bort tretex - spika upp gips - tapetsera?
Hur ska jag göra? :-[

Treetex ser väl ut ungefär som spånskiva men är porös? (lätt att bryta) Det används fortfarande bl a till anslagstavlor ;)'
Har Googlat en stund på Treetex, tretex, byggskivor, porös board mm men inte lyckats hitta någon bild :(
Och inte heller någon förklaring på vad det är för skivor du har :-[
Kan du inte pilla loss en bit på något bra ställe för att kolla vad som finns under?
Jag vet inte om jag skulle våga sätta upp renoveringsgips (6 mm?) på ett "mjukt" underlag :-/

Åh va sur jag blir  >:(
Hur lägger man in en bild här? Har bläddrat fram den två gånger som man tydligen ska.

Är nästan 100 på att det ÄR tretex, har kollat runt jag med ::)

Läste även på en annan tråd om ngn som tagit bort det porösa och "bara" spikat upp gipsskivor sen tapet.

Blir lite nervös nu när jag är ensam om att ta alla beslut, vill inte göra fel (öh, vem vill det?)
Framförallt vill jag INTE att min omgivning ska tycka att jag är en pantad brud som ger mig på saker jag inte förstår mig på ;)

Tack för ditt engagemang, Morsan!! :D

Nä.  354 kb för stor...
Kan inte ändra upplösningen. Har aldrig grejat med digi-foto innan.
Var inne på "egenskaper" men kunde inte klura ut det, sorry.

I Windows, gå in i startmenyn. Klicka program. Sen Accessories/Tillbehör.
Där finns ett program som heter "Paint". Öppna detta.
I detta program öppna den bild du har. Välj "Save As.." under "File" menyn och skriv in lämpligt namn på den nya förminskade bilden.
I programmets meny, välj Image. Välj där "Strech/Skew". I de båda Stretch-fälten skriv in t ex 50% och välj ok. Förutsatt att bilden blivit lagom stor välj "Save" under "File" menyn.
Voila, nu har du en ny fil med lagom strolek.

Hoppas nu att du inte sitter på en Mac eller någon annan ovanlig maskin...

Lycka till

Bild:

• tretex_frminskad.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack d94ge!! :-*

Det ser ut som treetax ja ;) Och så har du en vanlig spånskiva bredvid. Har du kikat på vad du har bakom?

Nä, har inte kollat bakom än.

Pratade med el-gubben på jobbet, han tycker jag ska låta tretexen vara kvar - såga spår i den för att sedan låta elfirman dra rören i detta.
Låter som en bra idé kanske?!

En annan gubbe på jobbet tyckte att jag ska: såga bort spår i tretexen för att kunna sätta upp reglar i spåren (förhoppningsvis har jag spånt bakom...). 600cc. Som jag kan spika fast 13mm gipsskivor i.
Låter OCKSÅ som en bra idé eller?!

Jag hade tagit bort all tretex och skruvat upp gips istället. Du borde ha reglar eller gles som tretex skivorna sitter mot, dessa kan istället användas för gipsen. Annars är det bara att göra ny glesning, inga konstigheter.

Glöm råden du fått från jobbgubbarna. Det är på detta foru man får de bästa råden. :)

Elrören lägger man i regelverket bakom glesen.
/CC

Det är som sagt tritex.
Efter att ha total renoverat mitt sovrum som fixades till med tritex -61 så kan jag säga följande...

Riv ned plattorna, det är jobbigt och dammigt men väl värt det. Hos mig hade dom satt fast 30 mm pappklädd isoleringsmatta med läkt och sedan spikat fast tritexen med 3 tums spik rakt igenom isoleringen och orginaltapeten från -23 :)

Jag reglade om och gipsade så dels har jag fått betydligt varmare (la in 45 mm isolering) och brandsäkrat något med gips. för tritex brinner bra  :-/ .
Dessutom håller väggarna för att sätta upp saker på, det gjorde det inte med tritex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.