Har nu en tapet som målats mörkblå. Började riva tapet, men det gick hemskt dåligt. Eftersom färgen är så mörk är jag rädd att den lyser igenom och jag känner inte för att lägga ner mycket pengar på färg.

Kan man göra ett lager med nån billig vit takfärg och sen ta den riktiga ovanpå? :-?

Jag har precis målat över en mörkblå tapet. Målade 2 ggr med vit grundfärg för vägg och tak och sedan 2 ggr med slutfärgen.

Oj, jag som hoppats på att bara behöva köra ett varv på vardera färg :-/

Vad hade du för grundfärg?

B-MILLTEX Täckfärg vägg & tak från Alcro.

Så här efteråt hade det nog räckt att måla en gång med grundfärgen men tror nog att det blir bäst resultat om du målar 2 ggr med slutfärgen i alla fall.

Målade vår (ganska mörka) blåa tapet 1 gång med grundfärg (alcro vägg-grund, glömt vad den heter), och sedan 2 strykningar med den brutna slutfärgen, och det blev kanon! :)
Men det hade inte i vårt fall räckt med 1 strykning med slutfärgen.... Beror väl på hur tapeten suger också kan man tänka sig....

Vår tapet är målat mörkblå så den suger nog inget alls. Jag ska köpa 10 L vägg och tak färg på rusta så kan jag slösa och ta flera lager och använda det till taken också sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.