Robert_Maria
Robert_Maria: Klart den ska bort. Sedan får du ta bort allt du hittar under tapeten som inte sitter garanterat fast. Hittar du gips under så skulle jag rekommendera att du försöker hitta eventuella extra reglar under och dra i extra skruv.
1 svar · 5,2k läst
saturnus
saturnus: ;D det visste jag inte att det var bra mot mygg, för det finns en del sådana på vår nya tomt, men hur skall jag applicera det på dom?
2 svar · 3,9k läst
J
jessica: Alcro har ett färgsättningsprogram i alla fall.. http://www.alcro.se/old/
2 svar · 3,8k läst
T
therese82: ngn som har erfarenheter om denna färg? hur är den att måla med? för och nackdelar? tacksam för svar :)
0 svar · 4,9k läst
K
krika: Tack så mycket för tipsen!!! Hade som sagt lite brottom med färgvalet. Den grå vi nästan bestämt oss för, den såg blå ut på kvällen. Det blev Demidekks SEN EMPIRE 3005-Y20R. En mörkare grå som går åt brunt o kanske ngt grönt. Väldigt snygg blev den! Än en gång, tackar för de tips jag fått! Kommer besöka detta forum ofta o försöka lämna lite tips ang målning mm.
3 svar · 10,0k läst
·
N
Nora: =)
2 svar · 2,5k läst
N
snackan68
snackan68: Tack alla för hjälpen!!! Efter 4 månaders velande (inte likt oss alls) så har vi bestämt fasadfärg till vårt drömhus "snäckan". Lär mer på vår hemsida Tack tack tack :-* //Snäckan
0 svar · 2,0k läst
G
Gunilla_Johansson: Det är precis så vi resonerar. Målar vi huset nu med bra färg så slipper vi att måla om på många år, och roligare kan man ha..
2 svar · 4,9k läst
H
Hellbelly: Har också bara sett de 2 färgerna var för sig. Magnetfärgen har jag provat och den var ingen rolig upplevelse >:( . Det kanske finns flera sorter men den här var en liten plastburk, kanske 2 dl, med en grågrön sörja med rostiga filspån i. Helt hopplös att måla med och att få ytan slät. Den lilla burken räckte till ca 3x5 dm yta, eller rättare sagt: det var storleken på ytan jag
4 svar · 5,4k läst
S
Starpatrol: Ska bygga hus och är väldigt sugen på att ha lärk på fasden. Men vet inte riktigt hur den ska behandlas, många säger att man inte ska behandla lärk, har varit och tittat på två hus som inte har varit behandlade och redan efter 1,5 år så har fasaden blivet svart prickig.
0 svar · 4,4k läst
D
Draven: Vi ska ha profil ribb "hatt profil" med en 7tums botten bräda. Men vilken typ av färg ska vi välja. 1. Färgkulör ska vara vit. 2.7 tums brädan är ju finsågad och hatt profilen hyvlad kommer det att se tokigt ut ? 3. Vi ska grundolja snart så behöver tips och hjälp med detta. 4.Ni som har denna profil ribb vilka färgtyp valde ni ? 5.
0 svar · 2,9k läst
lier
lier: När vi laserade vårat tak i det gamla huset så använde vi 1% av det vita. Tycker sj inte att det e snyggt med vitlaserade tak. Laserade bara det 1% för att det inte skulle gulna så mycket. Kanon snyggt blev det märks nästan inte att det e nån lasyr i det om man bara har 1%. Men smaken e ju som baken (delad) och det e ju tur det hur skulle det annars se ut. ;D
7 svar · 6,6k läst
·
M
moken: Ajaj, vilken tabbe jag gjorde i rubriken:( Sorry, undrar om jag kan ändra. vart så glad när jag ev. kunde hjälpa till med tipsning :/
5 svar · 5,8k läst
Snurre
Snurre: Hej! Jag får väl anses "färgad" eftersom jag talar för vad jag använder. Hursomhelst så har vi under mer än 30 år målat både sommarhus och bostad med Demidekks produkter. Jag kan bara säga att jag är helnöjd. Målar också om med ca 15 års intervaller, men inte p.g.a. att färgen är dålig. Det är istället pigmenten som har blekts. Nu hör till saken att vi har målat fasaderna
4 svar · 36,8k läst
H
Harre: Klockrent! Tack så mycket! :D :D
2 svar · 7,0k läst
Z
zingo: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1042751707
1 svar · 2,7k läst
H
Hans_Nordstrand: Jag skulle välja linoljefärg, den blir snart ganska matt. En nackdel är att den tar lite längre tid att måla.
2 svar · 12,3k läst
G
gojan: Microlitväv/målarfilt/armeringsväv jämnar inte ut några ojämnheter. Spackelarbetet är lika viktigt oavsett väv eller inte. /Gojan
2 svar · 10,4k läst
T
Tegsbon: Har bekanta som målat med Gysinges naturvita slamfärg. Väldigt snyggt MEN huset står nära en grusväg och fasaden har bara efter ett år blivit smutsig. De byter kulör just nu.
2 svar · 12,5k läst
Z
zingo: Det där med flagning ska man int vara så säker på. Jag har laserat och täckmålat tryckimpregnerade staket, växthus och andra konstruktioner. Enda tillfället då jag sett flagning uppstå var då grannen satt upp "släthyvlade" vindskivor på stugan och täckmålat dem med svart. Finsågat trä verkar gå utmärkt att lasera/täckmåla direkt efter inköp! Det är i alla fall min
2 svar · 11,6k läst
K
Karin_Lindhagen: För några år sen målade min syster en halv timmervägg i vår gemensamma sommarstuga. Tidigare hade den varit betsad (?) i mörkbrunt men hon målade den vit. Det var ingen höjdare för det ledde till att vartenda gammalt maskhål lyste mörkt mot den vita färgen. Tro mig, det visade sig finnas oanade mängder av gamla maskhål i det 120-åriga timret!
1 svar · 6,7k läst
A
ankan35: Om någon annan skulle råka ut för samma sak, så gick det knappt 15 l lim till ca 55 kvm tak. Sen var det inga problem att dra ner den gamla färgen, bara man limmat tillräckligt tjockt, i ett rum gick det inte men där spacklade målaren istället. Fick tvätta bort kalken också, jobbigt. Men nu ska det hålla.
1 svar · 3,6k läst
C
Cola_1: Skall måla om entren på vårt hus och den är tidigare målad med Beckers oljefärg (Alkydolja). Frågan är om jag kan måla med den akrylatfärg (Cuprinol täckfärg) som jag köpt till vårt nybyggda garage el. om jag måste skaffa en burk med oljefärg till entren?
0 svar · 9,5k läst
K
Karin_Lindhagen: Furu är samma sak som tall.
1 svar · 5,0k läst
I
iris: jag spacklade och slipade. blev okej. Men på vissa ställen sprack det upp när man målade. Men det är nog tapetseringens fel känns det som.
4 svar · 2,8k läst
K
Karin_Lindhagen: Jo, i vår färghandel finns båda varianterna att välja på. Men det var en tänkvärd synpunkt; matt färg kanske är ett modernt påfund? Isåfall ska jag såklart välja blank färg i vårt gamla hus.
2 svar · 4,7k läst
T
tomas_mandorf: tjena, vi har målade väggar direkt på gips och det syns inga skillnader i matthet på färgen där man spacklat eller inte, däremot kan det synas i vissa ljusförhållande om man slarvat med sipningen. Hörn och skarvar har också en viss tendens att spricka lättare när materialet i väggarna sätter sig (om väggen är helt nybyggd) om man inte sätter väv. Men å andra sidan har man
3 svar · 3,0k läst
K
Kurtivan: Jag tror att fönsterfärgen inte blir så "klistrig" när man har målade ytor mot varandra, som båge mot karm.
1 svar · 7,4k läst
M
Mad_Man: [citat] Det beror väl på hur starkt man blandar den. Den "skall" blandas 1:20, så visst kan man säga att den är stark i konc. form.
4 svar · 4,6k läst
Stormen
Stormen: Började måla med Tinnova VX igår. Är imponerad över hur lättstruken den är samt täckningsförmågan. Vi ska måla om brunt till vitt och man kan ana den bruna färgen på vissa ställen och detta efter bara en ordentlig strykning. Den ska även enligt försäljaren även fästa både på alkrylat, alkyd och lasyr. Vi får väl se. Har alla tre på huset så vi skrubbade ordentligt innan.
8 svar · 7,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.