Byggahus.se

ånga bort tapet ?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Jula säljer en tapetborttagare som använder ånga. Någon som har använt en sådan, funkar det och går det fort att få bort tapeten?

mvh Åke

2. A
    Medlem Nivå 1

Re: ånga bort tapet ?

Nu kan jag själv besvara frågon Jag köpte en sådan ångare idag
    hos Jula, den funkade bra

häls Åke

3. S
    Medlem Nivå 1

Har du testat med tapetklister och (bygg)plast?

På med klistret dit med plasten, efter en stund kan du skrapa ner tapeten. Om det är många lager tapet kan du behöva göra proceduren i flera omgångar.

Billigt och enkelt!

4. P
    Medlem Nivå 6

Ånga bort tapeter är fantastiskt smidigt!

mvh plexi

5. T
    Medlem Nivå 2

Tar det inte väldigt lång tid att lösa upp limmet/få bort tapeterna med dessa "ångmaskiner"??

MvH
    Thorsten

6. K
    Medlem Nivå 1

Jag använde tapetångare och det funkade inget vidare. Jag hade iofs 2-3 lager tapeter + en elak strukturtapet överst. Det verkade som om ångan inte riktigt trängde igenom strukturtapeten.

Tapetångare kan man ju hyra så du kan ju testa. Det kanske fungerar för dig.

//Christian

7. A
    Medlem Nivå 3

Letade också efter en sådan tabetborttagare, har tidigare använt en "blomster-vattenspruta" och spackelspade. Ska prova den på jula!

8. A
    Medlem Nivå 4

Håller på att ta bort tapeter med ångmaskin nu (har hyrt den). Har kört den i 2 dagar och det är fortfarande tapeter kvar uppe vid taket, och det är inget stort rum. 2 lager tapeter och de sitter hårt, men luktar illa så det är därför vi vill ha bort dem. Har ritsat tapeten med kniv för att ångan ska tränga igenom.

9. K
    Medlem Nivå 2

Jag har använt blomster-vattenspruta med ljummet vatten och diskmedel till jobbig strukturtapet där själva "strukturen" sitter kvar när man river bort den.

Funkar kanonbra bara man blöter ordentligt (ca 1 flaska till 2-3 våder). Sen är det bara att skrapa bort tapeten med en smalare spackelspade.

10. A
    Medlem Nivå 3

Den på Jula hade utgått, dom får in en ny i augusti för 299:-

K-rauta hade en 2300W från B&D för 599:-
    Bauhause hade en 2000W från Bosch för 749:-

Köper nog den på k-rauta

• Laddar…
  11. D
    Medlem Nivå 2

Har provat både ångmaskin och tapetklister/tapetloss.

Ångmasking är en klart underlägsen metod, särksillt om man har flera lager och det sitter hårt. Dessutom tar det längre tid eftersom den bara tar så liten yta.

Det klart enklaste (och också billigare än att hyra maskin) tycker jag är att köra den andra metoden. Har aldrig provat med tapetklister (som är lite billigare) utan har använt mig av produkter som t ex Tapetloss och Tapetväck. Har man en målad strukturtapet ytterest börar man köra med en tapettiger som ristar små hål i ytan. Sen rollar man på tapetloss/klister och täcker med plast. Vänta runt 3h och sen åker tapeten väck väldigt enkelt. En tapetspade eller en spackel funkar utmärkt att ta ner möget med. Bara om man har många lager måste man upprepa proceduren.

/Gustav

12. A
    Medlem Nivå 4

Vi köpte tapetstrip och la på, sen gick det väldigt smidigt att få loss det sista med ångmaskinen. Endast ånga tar alldeles för lång tid. Det behövdes ingen plast.

13. C
    Medlem · Nivå 11

Renoveringsgips 6.5 mm är inte så dumt om man har bråkiga tapeter, spec struktur som inte släpper. Det går fort att få upp gipset o sen följer spackling o slipning, men det åker man ju på annars också.