2 435 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Måla på tapet ! vad ska man tänka på ?
Hej !
Vi ska renovera vårt hus & jag undrar vad man ska tänka på när man tänkte måla på befintlig tapet !?
jag har aldrig gjort det tidigare & tänkte testa i ett av rummen & se om jag fxar det själv
Hjälp mig med tips !!!!
Vi ska renovera vårt hus & jag undrar vad man ska tänka på när man tänkte måla på befintlig tapet !?
jag har aldrig gjort det tidigare & tänkte testa i ett av rummen & se om jag fxar det själv
Hjälp mig med tips !!!!
var noga med underarbetet. Ta bort all tapet som har tendens till att vara lös, spackelspade fungerar ganska bra till ändamålet. Kör sedan lite med en slip över alla skarvarna så de blir släta. Spackla sedan ordentligt, 3-4 gånger med slipning emellan. När du är nöjd spacklar du och slipar igen, minst 1 gång. Gör du inte det kommer du säckert att se små ojämnheter m.m. och ångrar att du inte var mer nogran.
I övrigt så är det bara att köra på med rollern.
\jonas
I övrigt så är det bara att köra på med rollern.
\jonas
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
och om tapeten bubblar sig kan man försöka med ett tunt lager våtrumsprimer...testa på en liten yta ... låt torka... och måla sen. tips från proffsen ;D(inte mig altså utan en målare jag känner)
Ska också måla om och funderar på om jag ska riva ner befintlig tapet (2 lager som sitter rätt bra) eller måla på. Tapeten är rätt fettig på ställen och den har inga vackra skarvar; sneda och breda överlappningar här och var.jonas_n skrev:
Frågan är om man kan slipa ner skarvarna totalt och spackla jämnt eller är det bättre att "tapet-väcka" alltihop?
Klicka här för att svara