Färg, Måla & Tapetsera
jessica: Jag instämmer med FlitigaLisa.. vi håller också på med en mur som ska målas med Silikat. Jga har o också bara hört att det ska målas med Silikat :) Lycka till!
tuffeuffe: Det finn en speciell plastgrund som bör användas. Det är en genomskinlig tunn spray som torkar ganska snabbt. Efter det kan du ta den slutliga kulören. Har målat om plaster till både bil och moped och det har gått bra. //Uffe
Demi: Kör ni med Tinova VX? Den flagnar såpass mycket att när man ska måla om så måste man slipa före. Om ca 12 år då men...
silverdahl: Har ett tak av pärlspont jag skall måla Det har varit målat minst två gånger innan. Jag har ruggat ytan med sandpapper, men jag vet inte riktigt hur jag skall göra med färgen. Jag antar att det är bäst att grunda först. Skall det vara någon speciell grundfärg? eller går det att spä ut vanlig färg? Har hör att det skall finnas någon speciell grundfärg som gör att färgen häftar
EB: Den här färgen är inte så täckande, så jag brukar måla på en vit eller mycket ljus slät yta. Direkt på naturfärgat timmer tror jag inte kommer att synas, men det är ju bara att testa. Blir det inte bra, kan man ju tvätta bort allt! /EB
gojan: Kolla mitt inlägg i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55687 /Gojan
marie74: Tyckte oxå att det var skitsmart att måla frigolitlisterna innan vi satte upp dom men sen när de väl satt där färdigmålade så behövde de ändå spacklas i skarvarna och målas över så det vette sjutton vad som är enklast egentligen.Att inte ha några taklister alls antagligen ;)
pinebar: Riktigt matt färg är ju nästan omöjlig att torka rent. Så jag skulle rekommender något halvmatt definitivt. Och är det inte så att lack går inte att få i helmatt? Den mattaste lacken är väl typ sidenmatt. Så i så fall kan ni nog måla med sidenmatt färg direkt. /pinebar
Sahlin: Skall måla om fasaden på huset och det är ju ganska jobbigt att skrapa... Så jag undrar helt enkelt om det är någon som vet var i göteborgsområdet man kan hyra en speedheater eller någon annan liknande maskin. Tack på förhand!
pinebar: Hej! Tänkte tipsa lite om en sak som jag upptäckte igår. När träpanelen på vårt hus var färdigsågad i nederkanten skulle den ju oljas in ändarna. Jag har försökt med både pensel och svamp, men det är jättebesvärligt för oljan vill helst rinna ner längs armen och inte alls fastna på träet som ju är vänt upp och ner och inåt. Igår provade jag att stoppa oljan i en vanlig
Lagavulin: Hej! Att ni aldrig lär er? Måla i stort sett aldrig tryckt skitvirke. Köp fet kärnfuru, bygg med avrinning och ev droppnäsa (kanske fräst eller sågad?) och måla med linoljefärger så kan ni peta naglarna eller läsa en god bok på semestrarna. Att man sedan bör rengöra husdetaljer någon gång per år är kanske inte så lustigt. Alla tvättar bilen men väntar till husdetaljerna
Pandan: glömde... vi kör med Demidekk Optimal, NCS S 1002 Y. Enligt majoriteten som vi har frågat den bästa, men vad vet jag!
Mammatotoo: Nu har jag målat turkosblåa rutor på golvet med halvblank lackfärg, det gick hur bra som helst! :D
Karin_Lindhagen: Jag är övertygad om att vanlig klassisk Falu Rödfärg är den bästa färg man kan tänka sig. Dessutom vacker. Det är också kul att låta vårt svenska kulturarv leva vidare. Hur ofta man behöver måla om beror mycket på vädersträck. Hos oss kommer regn och vind nästan alltid från väster så den fasaden behövde målas om många år innan östfasaden. Vi har bara haft huset i 10 år
Nacka: Är det någon som vet om man kan måla Alcro bestå på ett transportmålat Anebyhus. Transportmålningen består av "vattenburen alkydbaserad med tillsats av antimögelmedel". De rekommenderar *grundolja på ändträ med Alkydgrund * 2 ggr strykning med antingen a) ren oljefärg b) alkydoljefärg c) latexfärg (= akrylat) Om jag förstått saken rätt är Alcro Bestå inte en ren akrylatfärg.
lier: Tror att det ligger nått i det han säger :( Grundolja tränger in i virket men mättar det inte som träolja gör. På så vis kan fasadfärgen tränga in i virket lättare. Tror hur som helst inte att det är någon katastrof. Men att du i fortsättningen använder grundolja när det e dax att måla/bättra på fasaden. :)
ankan35: Min man gick lös med penseln idag och la på lackfärg ovanpå de plastfärgsmålade väggarna (puts). Det gick åt en del (dyr) färg, men är det risk att det blir fult eller släpper på något vis? Det är en klädkammare så det behöver inte vara så snyggt, annars blev det bra, alla gropar i putsen fylldes i bra.
nenneum: Hejhej du kanske är klar med spacklingen men jag kan tipsa om hur jag gjorde efter en massa svärande och spacklande! Jag spacklade så bra jag kunde med spaden och efter all slipning så avslutade jag med att dra på spackel med fingrarna, så det kom in i hörnen ordentligt... Vi hade satt upp repgips så givetvis drog jag dit nättejp först. ;) Sen så slipade jag hörnet med en slipkloss,
TN-Funkis: Fukta fingret och dra i taket, färgar den av sig är det limfärg. Att göra rent är bäst med 20% ammoniak som blandas i vatten-torka rent försiktigt-låt torka 2-3 dar. Sen bör du måla med takalkyd 3 ggr på ev limfärg. Ev skador typ små sprickor fixar man med tidningspapper, har du större skador får du rolla taket med vävlim och lägga på microlit innan du målar. Microliten kräver
Brugd: Behövs inte, iom att glasfiberväven har samma effekt. Det blir glasfiber på glasfiber. Dock, så är det så jäkla lite besvär och sån liten kostnad, så gör det om du vill. Stadgan på väggen blir väl kanske något bättre.
Afrodite6177: [citat] Ja jag vill oxå ha lite mer färg,fast kan inte bestäma vad..... Fast några vita rum blir det. Är rädd för att jag inte gillar färgen när jag väl har målat och så kul är det inte att måla om. Och fondvägg har jag oxå funderat på. Tack för förslagen.
manders: Man ska ju sandpappra efter att man tvättat och gjort rent fasaden. Men gäller det även efter grundmålning eller första lagret av färg, dvs inför varje nytt färglager???
JKPK_peter: Hej! Någon som kan svara på följande: - Vad kostar Microlit per kvm? - Vad blir kostnaden för färgen vid målning på microlit (dvs bra målarfärg) Några erfarenhter? Förresten, någon som vet var de säljer microlit och finns det någonsatns att läsa om detta på nätet? /Peter
Blomman77: Målaren vi anlitade för målning & tapetsering tog 260 kr/timma exkl moms (25%) plus material såklart.
Whiteman: Hallå! Vi vill måla vår förstukvist med ovanliggande balkong i samma nyans som huset i övrigt. Förstukvist samt balkong är tillverkat i tryckimpregnerat virke. Vi flyttade in i nytt hus dec. 2004. Trähuset i övrigt är målat med Flugger färg, vit nyans som vi har art.nummer på. Vilket förjobb behövs? Vilken typ av färg rekomenderas? Fortsatt bra sommar!
einpajo: Råkade spilla lite färg (Alcro Bestå Akrylat) på en svart plåt på gaveln och tänkte nu kolla hur man får bort det. Har för mig att man använder t-röd för att ta reda på om den färg man har är akrylat men jag är osäker på om det kan ta bort fläckar och ifall det kan påverka plåten.
Stumpen: Har samma problem. Vi får gå med en rakblad och försiktigt skrapa bort oljan. Har även använt svinto, försiktigt så man inte inte får bort färgen på fönsterplåten.