5 621 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Tapetsera på Tretex?
Hej!
Jag har fått indikationer på att man inte bör tapetsera direkt på tretex utan att man skall måla med olje baserad färg först
Är det någon som har erfarenhet av detta som kan tala om hur det funkat för er med tapet på tretex eller liknande?
För er som inte vet vad tretex är.. kan jag tala om att det vet inte jag heller, men det ser ut som väldigt porös spånskiva och användes förr och rör på sig mycket och ger lite buckliga väggar i äldre hus.
Jag har fått indikationer på att man inte bör tapetsera direkt på tretex utan att man skall måla med olje baserad färg först
Är det någon som har erfarenhet av detta som kan tala om hur det funkat för er med tapet på tretex eller liknande?
För er som inte vet vad tretex är.. kan jag tala om att det vet inte jag heller, men det ser ut som väldigt porös spånskiva och användes förr och rör på sig mycket och ger lite buckliga väggar i äldre hus.
Har satt upp tretex i hela vårat hus vid renoveringen (äldre hus som görs orginal) och sedan är alla väggar tapetserade med handtryckta tapeter och de väggarna bredspacklades från topp till tå, sedan målades vita och sedan tapet. Annars får inte tapeten den färg den är tänkt att ha.
Ja så fattade jag det på målaren, spackel för att tretexen inte skulle suga i sig allt tapetklister på 2 sekunder och färg för att få rätt nyans på tapeten. Igentligen skulle man väl gjort som förr med säckväv men vi orkade inte det denna gången + att det e inte lätt att få tag i sådanna gubbar som behärskar den tekniken bra.
Säckväven var motmedel mot sprickor i tapeten, då tretexskivor följer husets rörelser, om ni nu har träväggar bakom tretexen, sen kan tretexskivan (av papper) också röra lite på sig beroende på luftfuktigheten. Vi hade ett ställe där man satt "gasbinda" i skarvarna mellan tretexskivorna och sen spaklat, det funkade inte alls och det blev sprickor i tapeten efter ett par år (vi har trähus).
Tretexen isolerar faktiskt riktigt bra. Nästan lika bra som modern isolering. OM man nu tänker på den tjockleken förståss. Trätex brukar ju inte vara så tjock. "Bara" nån cm tjock.
Lämna kvar den.
Tretex är heller inte så kul att riva bort.. dammar en hel del och brukar vara fast spikad. Tar bara en massa tid att slita bort.
letade som bara F-N efter en länk med lite Dokumentation om just Tretex.. men hittar det inte nu.. har för mig att U-Värdet låg runt 42-45.. men är dock inte säker..
Lämna kvar den.
Tretex är heller inte så kul att riva bort.. dammar en hel del och brukar vara fast spikad. Tar bara en massa tid att slita bort.
letade som bara F-N efter en länk med lite Dokumentation om just Tretex.. men hittar det inte nu.. har för mig att U-Värdet låg runt 42-45.. men är dock inte säker..
Hej
Går det att spackla på trätrex? Spricker inte spacklet när väggarna rör sig?
//Max
Går det att spackla på trätrex? Spricker inte spacklet när väggarna rör sig?
//Max
Klicka här för att svara