Hej!

Håller på att fräscha upp köket och har nu valt färg på mosaik och bänkskivor. Dessvärre inser jag att befintliga skåpsluckor kanske inte riktigt kommer att passa in 100%-igt i den nya miljön.

Jag har idag träfärgade (nåt mittemellan bok och ek) luckor av laminat. Luckorna är det egentligen inget fel på, jag gillar mönstringen och det känns lite synd att behöva måla dom i nån solid färg. Däremot måste dom "ljusas upp" lite grann.

Istället för att ha helvita luckor så har tanken slagit mig att det kanske finns möjlighet att måla luckorna så att trämönstren "lyser igenom". Vad har jag för alternativ att välja mellan? Vilken typ av färg ska jag titta närmare på? Vill att luckorna ska bli vitfärgade men vill alltså kunna se mönstringen även i fortsättningen.

Tips?

Laminat är uselt att måla på eftersom det är plast. Kanske kan du måla dem helvita med täckfärg men det går inte att betsa dem.

Om du menar faner, alltså ett tunt lager av äkta trä, så kan du slipa bort det nuvarande ytskiktet och t ex lasera dem eller olja dem med pigmenterad olja för att få en ljusare yta där du behåller trästrukturen.

Det är trämönstrad laminat, så själva ytskiktetet är inte äkta trä. Helt korrekt.

Så det är bara att glömma att försöka sig på nån form av lasyr eller likande då?

Ska avvakta och se hur väl luckorna passar till resten av köket. I "värsta" fall får jag grundmåla luckorna och därefter måla i nån passande vit färg. Tyckte att det skulle bli lite småtrist med en solid färg men det kanske blir bra?

Kan direkt säga att du kan använda klarlack med önskat färgpigment tillsatt. Detta gör att ådringen lyser igenom. Funkar i stort sett lika bra på alla material.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.