Färg, Måla & Tapetsera
kajakmannen: Källaren ligger under jord till ca. 80% men väggarna är målade sen tidigare. Den är dock omdränerad sen tidigare. Tänker du på någon speciell silikatfärg eller skall jag köra med annan färg? MVH / Anders Molin
Tippas: hej! Vi har byggt nytt med scanhaus och vi har sådana profiler runt alla kanter. Det var superenkelt att spackla och ser riktigt snyggt ut nu när det nu sitter microlit och är färdig målat. Har dock itne flyttat in ännu så vi vet inte hur det blir om man stöter emot. ::)
johan77: Tack för input. Att utgå från något befintligt är en god idé. Just nu överväger jag en något gråare nyans på väggarna (typ S-0800-N) och helvita snickerier.
wahlström: Oki, gutt. Jo vi hade tänkt köra med någon billig färg, typ från JemoFix som finns här i stan. tack!
pinebar: Hej! Jag köpte en hos Alcro. De hade också jättefina kollektioner med "designade" inredningsfärger. http://www.alcro.se/inredningskollektionen.aspx :) pinebar
monikaw: Det ska finnas något som heter Plasti-Cote vilket går att använda i badrum. http://se.plasti-kote.co.uk/Search/scode---5500/Go_suface---GO
Lars-Erik: Tack för svaren! Det ser ut som om vitpeppar får bli nästa steg. /Lars-Erik
radhusliv: Lättare med renoveringsgips än bredspackla, menar du? Och vad är easy-cover?
wahlström: Detta finns det många diskussioner om! Har hört att det funkar även efter grundmålning, aldrig testat själv dock. men gör det om du vill vara på den säkra sidan...
nilsson_a: Vi håller på att renoverar vår lgh och har bredspacklat hall och sovrum, ett riktigt slitgöra. Det är därför vi försöker hitta en genväg, för att slippa bredspacklingen, nu när vardagsrummet står på tur.
Toaster: Vi får hoppas att dessa är lättare att resonera med. 8-) http://www.wallpapermore.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=21621 http://www.decoratetoday.com/products/wallpaper/product_detail.asp?prid=994821&ptn=AV057661&Scrm=0&si=8 http://truedataprocess.com/cgi-bin/dcs.cgi?CC=WDW&PGM=DWHPIOE&QCODE=QC1&BookID=CS1289AV057661
Kesella: Du ska alltid använda den limtyp som rekomenderas av tapettillverkaren. Det är olika torrhalt på olika lim och risken är att det biter för hårt mot underlaget så att du inte kan justera tapetvåden på rätt sätt. Är det en vinyltapet så är det ganska troligt att det är ett vävlim du skall använda dig av.
Kesella: Du kan välja en vanlig lackfärg - sen är det lite upp till dig om du vill ha en vattenburen eller en alkyd - båda håller tillräckligt bra. Väljer du en alkyd kan du applicera den med en skumgummiroller och få ett kanonresultat. Detsamma om du väljer en vattenburen men den flyter inte ut riktigt lika väl.
bitte: Jag ska tapetsera ett rum till dottern och på ena väggen finns en ganska rejäl spricka i väggen/tapeten. Hur får jag bort den på bästa sätt innan jag tapetserar om? Spackla, Easy cover, gipsskiva eller vad?!
pillan71: Läste i ett annat forum hur killen gnällde över att tjejjen krävde att han skulle tapetsera en fondvägg som han målat för 3 månader sedan och flera inlägg senare så verkade han ha gett upp motståndet. Hur skumt är inte det? Eller hur gör man för att få sin man att hjälpa till? Det är jag som gör rubbet hemma om jag vill ändra på något. Eller ni killar som inte vill
d94ge: Tror säkert att det går att grundmåla och sen bredspackla precis som om det hade varit "vanlig" puts. Inte helt 100% dock, så om någon annan här på forumet verkligen råkat ut för samma sak kanske det vore värt att invänta deras eventuella svar. Men det känns ju inte som om du ska behöva putsa om hela rummet bara för att det råkar vara stenvägg där. Om det finns stora
zingo: Det kallas Paint-'n'-Tex tror jag. Har använt det själv och resultatet är strålande.
Kalle_71: Man lägger nog inte märke till hur skarvarna ligger. Jag hade sådan tapet i min hall och märkte inte att skarvarna satt olika innan jag rev ner dom. Kom ihåg att finspackla och slipa evenuella glipor mellan över- o undervåder innan du sätter bården...
Aji: Att det är ett naturligt material som har sina naturliga begränsningar inser jag så klart. Men påhittigheten hos mänskligheten brukar ju försöka gå runt sådana saker... Vad jag menar är bara att jag skulle tycka att det var snyggare om varje strå kunde gå från golv till tak. Och eftersom det inte går att få till det med äkta sjögrästapet kanske någon fiffig tillverkare
Farzan: Ja, den här bekantingen till mig hade alltså ett gammalt trevligt gjutjärnsbadkar som han ville behålla men precis som din spis hade det några skador där små bitar av emalj hade slagits bort så att järnet under syntes. Och det emaljeraren gjorde var inte att emaljera om hela karet utan att fylla igen skadorna med ny emalj. Det blev snyggt, har jag hört, men om jag minns rätt tog denna
JanSthlm: Tackar för infon. :) Jag följde råden och skaffade rätt sorts tapetklister. Det lät lite för bökigt att testa för att eventuellt ånga ner det....
spocks_beard: Tror det är bättre med riktigt gipsbruk. Jag hade en säck hemma som jag skulle laga lite med, råkade slå i för mkt. pulver och det sket sig direkt, det började härda och gick inte att blanda ut. Roligt i efterhand men inte när det begav sig ;D
pillan71: Jag brukar använda en linjal som jag trycker och skär länmgs med för att kanterna ska bli snygga. Härligt att du nästan är klar! Själv är jag mitt i det... suck. Men fint kommer det att bli! Pernilla
Farzan: Tack för svaren. Jag kommer nog att måla det mesta inomhus men det sista lagret utomhus. Två av fönstren som ska bytas sitter 3 dm under en ordentligt bred takfot så när det gäller dem är jag inte så rädd för kraftiga regn.
Alsti18: Vilka färger tycker ni att inte alls passar och vilka passar till vitlaserad granpanel? Panelen blir ju lite gulrosa trots att den är vit av att träet lyser igenom. Rummet har snedtak varför vägg-takförhållandena är rätt mycket tak. Rummet har fönster åt väster.
-Knox-: Får man sätta väv och måla i ett pannrum vid vedeldning eller är det strikt gips som gäller?
monikaw: Enklaste på den väggen är nog renoveringsgips. Eller?
Johan Gunverth: [citat] Precis. Det är ett stort problem när man som de flesta av oss här bor i en regnskog med 100% fuktighet och torktider på ett par månader. ,men i Sverige...nja. ;)