Vi ska måla om i ett rum, men det går ej att måla på tapeten för den är sönder och väldigt bubblig. Där är massa lager.

Finns det nåt tips på hur man får ner det lätt??
tar ju evigheternas evighets tid i förra rummet när man fick stå och pilla bort allt.

Smeta på ett tjockt lager tapetklister, täck med plast, låt vara i ett par timmar, skala ner tapeten med en spackelspade.

Du kan behöva upprepa ovanstående ett par gånger om det är väldigt många lager tapeter.

OBS! Fungerar inte om det är målat på tapeten sedan tidigare.

T
milu skrev:
Smeta på ett tjockt lager tapetklister, täck med plast, låt vara i ett par timmar, skala ner tapeten med en spackelspade.

Du kan behöva upprepa ovanstående ett par gånger om det är väldigt många lager tapeter.

OBS! Fungerar inte om det är målat på tapeten sedan tidigare.
Jodå, bara det inte är en oljebaserad färg!

Hej!

Vid renovering av ett rum med samma problem, hyrde jag en ångmaskin.
Tapetelagrena bara ramlade av!

Kan verkligen rekommendera detta! ;)

// Snäckan

Har tagit bort tjocka tapetlager i tre små rum hemma. Jag fick tipset att köra med tapetklister med plastfilm ovanpå och sedan låta det dra ett par timmar innan man river ner tapeten. Men det var så himla kladdigt, samt att jag ändå inte fick bort allt (bland alla tapet lag fanns ett kartonglager som behövde vätas väldigt mycket).
Jag ruttnade på kladdet och körde med en blomspruta. Funkade hur bra som helst för mig.

Jag hade det ändå ganska lätt för under allt så var det puts som var målad med högblank färg. Så de gnackliga blanka ytorna gjorde nog att det satt ganska löst.

Blomspruta och spackel fungerade suveränt för mig. Har tagit bort runt 150kvm x fyra-fem lager tapet på det sättet. Fast det tar ju sin tid... Ska nu till helgen testa Julas tapetborttagare, hört både gott och ont om den. Men 299 kronor...

Julas tapetborttagare funkar kanon... 299 kronor och den har inte gått sönder trots några dagars flitigt användande. Rekommenderas!

Nu har Julas tapetborttagare gått sönder! Den höll mao i ungefär 15h användande.

Hej, nog fick jag ner tapeterna alltid med "tapet-strip" (Nordsjöprodukt, tror jag). Problemet nu är bara att de lossnade ända in till de putsade ytterväggarna. Problem? Jo, därför att putsen visade sig vara behandlade på vissa ställen med något slags lim (?) som gör att där vägrar tapeten släppa. På innerväggarna är underlaget skivor och där tror jag banne mig att man satt fast tapeterna med epoxilim.
Om jag ska sammanfatta mig själv står jag nu med ett rum där väggarna är kala ned till putsen på vissa ställen och på andra sitter klumpar med tapetlager. Bredspackla är väl den bistra sanningen, men det blir svårare (än vad det normalt sett är) eftersom ojämnheterna är så stora.
Några tips? :-[

radhusliv: Antingen kan du ju sätta gips eller så bredspacklar du först med LättGrov och sedan med ett mediumspackel. Det är nog inga större problem att fixa till putsens ojämnheter. Jag spacklade ut min öppna spis med lättgrov och på den hade de rollat på något hel---piiip---- som var som vassa taggar som stack ut dryga 5 mm över hela skiten.

Tack Kesella! Men putsens ojämnheter är inte det största problemet, utan snarare de små "öarna" av tapetklumpar som inte gick att få väck. Lär få maskinslipa ned de innan man kan börja spackla.
Renoveringsgips, då? Några erfarenheter?

Äsch, det är bara att hacka bort de tapetresterna. Skitsamma om lite av putsen försvinner, det kan du ju fylla igen. Lättare än att bredspackla hela rummet...

...O ovanpå sätter du upp easy-cover eller liknande.

Lättare med renoveringsgips än bredspackla, menar du? Och vad är easy-cover?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.