Jag är totalt oerfaren inom husrenovering, men jag skulle så himla gärna vilja fixa väggarna i min lägenhet.

Jag tycker att putsade väggar är väldigt vackert, men väggarna just nu består av slitna tapeter. Kan man lägga puts ovanpå tapeterna? Jag vill bara ha en ytstruktur som påminner om puts, och som håller (någorlunda) länge.

Är det mycket svårt att putsa väggar? Krävs det mycket redskap och erfarenhet? Finns det inget enkelt sätt man kan göra det på? Hur går man tillväga?

Väldigt tacksam för svar,

hälsn. Minna

Ja det skall till lite konst och vana till att putsa, på tapet går ej då den lossnar. sen gäller det att få det rakt och fint.

använd istället vanlig färg med finkornigt pulver i blir kanonbra. målade mitt valv blev grovt som jag ville, som en slottsvägg, målade en gång till över så att det inte blev några vassa korn. Pulvret finns att köpa på bauhaus för ca 80:- till 3-4L färg, beror lit på hur kornigt man vill ha. Börja med att röra ner lite och testa dig fram.
lyck TILL mvh Rikard

marikard skrev:
Ja det skall till lite konst och vana till att putsa, på tapet går ej då den lossnar. sen gäller det att få det rakt och fint.

använd istället vanlig färg med finkornigt pulver i blir kanonbra. målade mitt valv blev grovt som jag ville, som en slottsvägg, målade en gång till över så att det inte blev några vassa korn. Pulvret finns att köpa på bauhaus för ca 80:- till 3-4L färg, beror lit på hur kornigt man vill ha. Börja med att röra ner lite och testa dig fram.
lyck TILL mvh Rikard
Vilket bra tips! Så enkelt! Tusen tack!

Det kallas Paint-'n'-Tex tror jag.
Har använt det själv och resultatet är strålande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.