Håller på att piffa till källarfönstrena. Skrapa, olja, grundmåla, kitta och sedan på med färgen.

Nu såg jag att fönsterbågarna inte var målade på undersidan. Finns det någon anledning till det? Andas fönstret bättre eller är det ren snålhet.

Fönstrena består av engel karm med två enkla klas i bågen.

Tacksam för alla kommentarer!

Jag tror att det är till fördel för fönstrena att inte vara målade undertill, har också stött på det.

Någonstans ska ju eventuell fukt ta vägen.

min förklaring är att det är lätt att glömma måla underkanten när fönstret redan hänger på plats ... ;)
gaia

Har noterat detta på mina fönster också, så det kanske skall vara så, eller så var det bara slöa hantverkare :)

Kul att det är fler som sett samma sak. Jag fixade två bågar innan vintern och dom målade jag även under. Nu kan man se att det är fukt emellan glasen. Kan det bero på att fukten inte kommer ut lika lätt. Känns som det vore bra att veta innan man ger sig på övriga fönster. Finns det ingen målare därute som har "svaret"? Räcker det att olja bågarna ordentligt? För något måste man väl göra.....

Det vanligaste när man målade både fönster och dörrar förr var att man varken målade ovankanten eller underkanten. de syns ju ändå inte. Kolla på gamla dörrar så får ni se...de är sällan målade på alla sidor...om de inte är omålade senare. Likadant med fönster.

Angående fukten så borde problemet fösvinna när du renoverat fönstern. Fenomenet brukar nämligen uppstå när kallluft tränger in mellan båge och glas (när kittet börjat lossa och glaset skallrar) Då hamnar kall luft mot innerglaset och det blir imma. En annan anledning kan vara att det är för tätt mellan karm och yterbåge så fukten inte kommer ut. Men du har inte målat ihop skarvarna väl?

Nej inte har jag målat ihop skarvarna. Det finns inga. Det är EN båge med två glas i. Det blir således tätt emella glasen när det väl är kittat och målat. Omöjligt att putsa glasen emellan. Då kanske det är extra viktigt att inte måla under??

Sophie skrev:
Angående fukten så borde problemet fösvinna när du renoverat fönstern. Fenomenet brukar nämligen uppstå när kallluft tränger in mellan båge och glas (när kittet börjat lossa och glaset skallrar) Då hamnar kall luft mot innerglaset och det blir imma.
Det där stämmer inte, kall luft orsakar inte kondens på en varm yta. Tvärtom snarare, varm och fuktig inomhusluft tränger ut mellan glasen och kondenserar mot det kalla yttre glaset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.