26 531 läst ·
8 svar
27k läst
8 svar
Tidsåtgång för att måla innerväggar och innertak?
Hej.
Tacksam för uppgift på hur många timmar tar det ca för en målare att måla i 3 rum som är ca 3,5*3 meter och ca 2,5 i takhöjd.
Finns en infälld garderob i varje rum och en ingångsdörr och 1 fönster.
Golvet behöver ej täckas med skyddsplast då det är betongyta.
Jobbet innefattar endast följande:
1. Tvätta tak och väggar med målartvätt.
2. Måla tak och väggar 2 ggr med täckfärg.
Samma färg för både tak, taklist och vägg (Nordsjö Sadolin latex väggfärg).
Man behöver förstås måla med pensel längs med under taklisten och längs dörrkarm, fönster och garderob men i övrigt rollas det.
Viss maskeringstejpning.
Innefattar EJ ta bort och sätta på golvlister mm.
Inga snickerier eller dörrar skall målas.
Rummen har inga konstiga vinklar utan är rena rektanglar.
Du amatör som målat, hur lång tid har det tagit dig?
Förresten, finns det inte någonstans på internet en sajt med lista på vad olika typer av byggarbetsmoment skall ta? Någon som vet? Ungefär som det finns listor på vad det tar att göra olika reparationer på en bil.
mvh,
Ohlgren
Tacksam för uppgift på hur många timmar tar det ca för en målare att måla i 3 rum som är ca 3,5*3 meter och ca 2,5 i takhöjd.
Finns en infälld garderob i varje rum och en ingångsdörr och 1 fönster.
Golvet behöver ej täckas med skyddsplast då det är betongyta.
Jobbet innefattar endast följande:
1. Tvätta tak och väggar med målartvätt.
2. Måla tak och väggar 2 ggr med täckfärg.
Samma färg för både tak, taklist och vägg (Nordsjö Sadolin latex väggfärg).
Man behöver förstås måla med pensel längs med under taklisten och längs dörrkarm, fönster och garderob men i övrigt rollas det.
Viss maskeringstejpning.
Innefattar EJ ta bort och sätta på golvlister mm.
Inga snickerier eller dörrar skall målas.
Rummen har inga konstiga vinklar utan är rena rektanglar.
Du amatör som målat, hur lång tid har det tagit dig?
Förresten, finns det inte någonstans på internet en sajt med lista på vad olika typer av byggarbetsmoment skall ta? Någon som vet? Ungefär som det finns listor på vad det tar att göra olika reparationer på en bil.
mvh,
Ohlgren
Ska du stå med tidtagarur 
Är allt underarbete gjort? Finns det risk att något av underarbetet är dåligt gjort och därmed kan skapa mer jobb, exempelvis att underliggande tapet släpper eller att något behöverspacklas? Ska målaren sitta och vänta mellan torkningarna eller komma tillbaka en annan dag? Hämtar du målaren i hans bostad eller bor han granne med dig?
Du verkar redan ha köpt färgen, alltså har målaren ingen chans att tjäna något på den så bli inte förvånad om h*n vill kompensera detta antingen på timpriset eller genom att slänga på dig lite extra tid.
Låter spontant inte som något "lönsamt" jobb att ta för en målare. Seriösa målare har råd att tacka nej till uppdrag som ditt då de ändå har att göra.
Om jag gjort jobbet själv så hade det i sällskap med några pilsner säkert tagit en dag.
Är allt underarbete gjort? Finns det risk att något av underarbetet är dåligt gjort och därmed kan skapa mer jobb, exempelvis att underliggande tapet släpper eller att något behöverspacklas? Ska målaren sitta och vänta mellan torkningarna eller komma tillbaka en annan dag? Hämtar du målaren i hans bostad eller bor han granne med dig?
Du verkar redan ha köpt färgen, alltså har målaren ingen chans att tjäna något på den så bli inte förvånad om h*n vill kompensera detta antingen på timpriset eller genom att slänga på dig lite extra tid.
Låter spontant inte som något "lönsamt" jobb att ta för en målare. Seriösa målare har råd att tacka nej till uppdrag som ditt då de ändå har att göra.
Om jag gjort jobbet själv så hade det i sällskap med några pilsner säkert tagit en dag.
Hej Robert63.
Jag vill bara ha reda på den effektiva tiden som ett proffs behöver, inte väntetid för torkning, restid inräknat mm. Man kan säga att det är grannen som skall måla.
Inget spacklingsarbete och tapeterna sitter bergfast.
Jag vill bara ha reda på den effektiva tiden som ett proffs behöver, inte väntetid för torkning, restid inräknat mm. Man kan säga att det är grannen som skall måla.
Inget spacklingsarbete och tapeterna sitter bergfast.
I ren tid, ställtiden+tork borträknad, så tror jag inte det tar speciellt lång tid för ett proffs. 2 timmar?!ohlgren skrev:
Låter spontat som att du kommer att få göra det själv och efter det lär du veta hur lång tid det tar som amatör.
Ingenstans nämns något annat än tid! Tid på något som jag kan göra på en kvart!
Om den sen blir bra och om du blir nöjd är en helt annan femma...
Nöjd, skulle JAG hursomhelst bli med hjälp av 'kompisarna' i svart.
Ett gott råd. Betala vad det kostar till dem du känner förtroende för eller gör det själv.
Ingenstans nämns något annat än tid! Tid på något som jag kan göra på en kvart!
Om den sen blir bra och om du blir nöjd är en helt annan femma...
Nöjd, skulle JAG hursomhelst bli med hjälp av 'kompisarna' i svart.
Ett gott råd. Betala vad det kostar till dem du känner förtroende för eller gör det själv.
2 timmar!!! JAA då får man nog göra som jhonny i "från koja till slott" å ringa Joe Labero jag jobbar som målare och det låter som ett typiskt dags jobb alltså 8 timmar, förutom målning ska det fogas i hörn och längs lister och även kita eventuella skavanker sånt som int syns men tar tid... men räknar du med minst 8 timmar så är du nog ganska nära sanningen, men visst det går att spruta på mindre än 2 timmar oxå i effektiv arbetstid oxå men det är en fråga om kvalitet och kvantitet.
Jag räknade bara tiden som man stod med pensel/roller i handen. Visst tar det längre tid än 2 timmar.mångstekta skrev:2 timmar!!! JAA då får man nog göra som jhonny i "från koja till slott" å ringa Joe Labero jag jobbar som målare och det låter som ett typiskt dags jobb alltså 8 timmar, förutom målning ska det fogas i hörn och längs lister och även kita eventuella skavanker sånt som int syns men tar tid... men räknar du med minst 8 timmar så är du nog ganska nära sanningen, men visst det går att spruta på mindre än 2 timmar oxå i effektiv arbetstid oxå men det är en fråga om kvalitet och kvantitet.
tvärrr så hjälper inte det... det tar nog mer än 2 timmar ändå.
Klicka här för att svara