4 230 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Måla fasad på putsad villa - 49
Vi har köpt ett hus från 1949 med fin och hel puts på. Däremot börjar färgen bli lite "flammig". Det är lite mörkare och ljusare om vartannat. Färgen är ljust-gul eller sand idag.
Jag skulle vilja måla om huset. Vad ska man använda för färg? Jag har hört mängder av olika förslag och skulle behöva lite synpunkter från er "professionella" där ute!
Jag kommer göra arbetet själv så det behöver inte vara något "high-tech" för min del...
Jag skulle vilja måla om huset. Vad ska man använda för färg? Jag har hört mängder av olika förslag och skulle behöva lite synpunkter från er "professionella" där ute!
Jag kommer göra arbetet själv så det behöver inte vara något "high-tech" för min del...
Börja med att tvätta/spola rent väggarna och se om flammigheten försvinner. Oorganiska färger brukar inte blekas av solen så tydligt. Oftast är det smutsen eller ålderslitage som gör ytan flammig. Är det mörkare ytor typ reniller under fönsterbänkar och liknande där regnvatten rinner rikligare än på andra ställen? Då är det kanske bara gammal damm som går att tvätta rent? Du ska ju ändå rengöra fasaden innan målning så .... testa om det gör nyttaTotte_C skrev:
Trädgårdsslang och mjuk börste rekommenderas. Ingen högtryckspolning!
gaia
Jag målade om mitt putsade hus från 1950 med "Silikatfärg". Varsam tvättning, sedan primer och sist två rullningar. Det är sex år sedan nu och har hållt fantastiskt bra.
Se upp för ränder vid varm väderlek - färgen torkar snabbt!
Se upp för ränder vid varm väderlek - färgen torkar snabbt!
Klicka här för att svara