Jag bor i ett 50-tals flerfamiljshus och ska nu fixa till väggarna i vardagsrummet. Eftersom nuvarande tapet är väldigt "bucklig" vill jag göra ett bra underarbete innan jag målar väggarna (eller tapetserar, har inte bestämt vilket).

Jag köpte Julas tapetborttagare (ånga) och den funkar jättebra. Jag har testat på en liten yta och det är inget problem att få bort de gamla lagren (totalt tre lager tapet). När jag tar bort det allra innersta tapetlagret så följer det även med någon slags papp och innanför denna är det något slags puts (ganska ojämn).

Tror ni att det smartaste är att låta det innersta lagret (inkl papp) tapet sitta kvar och därefter bara slipa och spackla skarvarna? Eller bör alla lager inkl papp tas bort? I så fall måste ju den ojämna putsytan bredspacklas tror jag, och jag är ingen van spacklare.. Det innersta lagret tapet verkar sitta fast ordentligt.

Jag funderar lite på den där pappen, klistrade man alltså ett papplager på putsen innan tapetsering då huset var nytt? Istället för att spackla putsen?

Det är inte tretex då som du har ovanpå putsen?
Isåfall kan den också ha en viss isolerande effekt. Hos mig sitter tretexen endast mot ytterväggarna. Putsade innerväggar är ingen match för en målare att bredspackla. Helt klart värt att anlita hjälp för detta med bredspackling om man vill ha bra, snabbt resultat.

/A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.