Har en mastodont altan byggd med tryckimpregnerat trä. Mycket skrymslen osv gör att jag drar mig för att olja detta "för hand". Någon med bra tips på vad som kan snabba upp arbetet?

Strunta i att olja. Det blir bara mörkt och fult.
Och vad mycket enklare allt blir :)

KarlXII skrev:
Strunta i att olja. Det blir bara mörkt och fult.
Och vad mycket enklare allt blir :)
Mmm har funderat på det ::)

Hammarn skrev:
Är det inte så att solen bryter ner tryckimpregneringen och för att underhålla denna måste träet oljas?
Jo den uppfattningen har jag också fått men jag vet inte hur pass känsligt det är...

Hammarn skrev:
Är det inte så att solen bryter ner tryckimpregneringen och för att underhålla denna måste träet oljas?
Det har jag aldrig hört talas om. Jag tror inte man förlänger livslängden något anmärkningsvärt av att olja.

Jag oljar. Att det blir lite mörkare ser jag inte som någon nackdel. Däremot blev i alla fall min altan mycket behagligare att vistas på efter oljning. Ytan känns inte lika knastertorr och sprickor drar ihop sig lite.

(Eftersom altan fanns här när vi köpte huset så ska jag erkänna att jag inte är helt och hållet säker på om det är tryckimpregnerat eller ej. Fast vem bygget en altan och använder oimpregnerat till trallen?)

Mycket bra länk och helt rätt skrivit.
Anders

http://www.did.se/ccbygg/default.asp...cle=223&kat=69

Från artikeln
Enkelt kan sägas att mycket pigment skyddar bättre än lite och att det ska vara mycket olja i den lösning du väljer att lägga på.
Det är alltså bra med skyddande pigment. Välj därför en olja, med mycket olja....?
Detta blev ju allt annat än enkelt att förstå...

Från artikeln
Träoljan består inte bara av olja. En viktig ingrediens är mögelhämmande medel som blandas i. De gör att träet inte angrips av mögel, som i sin tur förstör virket.
Från http://www.sveff.se/Branschinformation/mogel_alger.pdf
Det finns många olika slags mögelsvampar. En vanlig typ är svartmögel, som genom sin färg framträder tydligt på ljusa underlag. De här svamparna växer i ytskiktet och förstör egentligen inte underlaget annat än utseendemässigt...

Anders_S skrev:
Mycket bra länk och helt rätt skrivit.
Anders
Jag är skeptisk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.