12 709 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
Hur göra efter misslyckad målning av garderob
En tidigare målad garderobsdörr (från 60-talet) har målats om med vattenbaserad färg. Resultatet vart dåligt; skrovliga ytor etc som beror på det dåliga underlaget. Nu orkar jag inte med att ta bort färgen och sedan spackla eller vad man skall göra. Söker därför andra tips på hur man kan få den snygg. Hur ser en tapetserad garderobsdörr ut? Tacky?
Tapetserade garderobsdörrar känns väldigt sjuttiotal (men jag ska kanske inte säga något, jag har gett upp om att ha "modern" smak nu när folk inreder kök så att de ser ut som badrum från den hemskaste delen av sjuttiotalet), jag svär över dem nu när vi håller på och försöker återställa tapetserade dörrar till målade. Fantastiskt jobbigt (men det kanske beror på att de har använt "fel" sorts lim)
Vi tapetserade garderobsdörrar (i början av 80-talet), och vi hade inte en tanke på att tapetsera baksidorna. De dörrarna slog sig inte, de var också från 60-talet, och ganska kraftiga och helt släta. Och det var lätt att ta bort tapeterna igen 15 år senare (flera lager på några) om man blötte upp dem.
Men med en slät tapet tror jag skrovligt underlag kommer att synas igenom tapeten, så för att få ett bra resultat behöver nog underlaget vara bra oavsett om man målar eller tapetserar, även om en mönstrad tapet är lite mer förvillande och därmed förlåtande än en enfärgad.
Det är möjligt att det inte är modernt just nu med tapetserade garderobsdörrar, men än sen då, det mesta kommer igen, och med "rätt" tapet kan det bli snyggt. Det är ni som bestämmer.
/EB
Men med en slät tapet tror jag skrovligt underlag kommer att synas igenom tapeten, så för att få ett bra resultat behöver nog underlaget vara bra oavsett om man målar eller tapetserar, även om en mönstrad tapet är lite mer förvillande och därmed förlåtande än en enfärgad.
Det är möjligt att det inte är modernt just nu med tapetserade garderobsdörrar, men än sen då, det mesta kommer igen, och med "rätt" tapet kan det bli snyggt. Det är ni som bestämmer.
/EB
Jag skulle rugga ytan med fint slippapper 120+ pensla på outspädd golvprimer, bredspackala med våtrumsspackel (hårt och ändå lättslipat) slipa och sen rolla med Alcros Milltex v-slip, slipa igen, rolla (ganska rikligt med snabba drag) med Alcros vattenlösliga snickerifärg i Milltex-serien, som flyter ut bra.
Men det är bara vad en plattsättare skulle göra...
Men det är bara vad en plattsättare skulle göra...
Hehe... tack
Klicka här för att svara