Kan man måla med det om man har haft oljefärg förut?Någon som målat nyligen som
vet mellan tummen och pekfingret vad en 10:a kostar?
Var på färgaffären för ett tag sedan men han nämnde aldrig "bestå" utan han rekomenderade
demidekk....men har en kollega som målat med bestå och det vart riktigt snyggt. Varför rekomenderade han inte bestå?(säljer bägge)
/
M

Troligtvis tjänar han mer på att sälja Demidekk... Vi har i år gett 1272 kr minus 20% för 10 liter Bestå men då är vår färg brytbas C som är dyrare.

aaa...då förstår jag, för han tog ~2000:- för en 10:a demidekk....han körde med
"dyrast är bäst trixet" altså. Kommer nog bli bestå då......för visst går den att måla på
ett hus som har haft oljefärg förut?
mvh
/
M

kan man det?:)

ingen målare här??

Vi kör med Jotuns produkter och brukar måla tidigare oljemålade hus med Demidekk vilket fungerar. Men har du väl målat huset med vattenbaserat kan du inte gå tillbaks till oljebaserat utan att byta panelen. Så kontentan är att du kan måla vattenbaserat ovanpå oljebaserat men inte tvärtom.

är Bestå vattenbaserat då lr ojle?
/
M

Vi har målat vårt hus mellan 2-3 ggr med färgen som ingår till vårt hus från Eksjöhus.Det är Alkydoljefärg från Teknos Tranemo.Vilket skräp.Huset ska vara vitt och det blir flammigt.Täcker så dåligt även efter 3 ggr så man ser den grå "grundfärgen" ,som är från fabriken,under.
Jag pratade med min färghandel och även grannar och fick tipset om Alcro Bestå.Jag gav huset en chans till och har nu målat framsidan.VILKEN SKILLNAD!!!!!
Huset blev kritvitt!Måste vara mycket färgpigment i den färgen.Den täcker bättre på 1 gång än den tidigare gjorde på 3ggr.
Tveka inte!Köp!!!
Vi gav 1250:- för en 10L.Prutat o klart.

Lycka till!

Du kan måla en akrylat på en alkyd. men aldrig en alkyd på en akrylat. Så det är bara att köra på. Men om du vill ha funktionsgarantin på 15 år så måste du grunda hela huset med Bestå grundfärg..

//Målaren

Peppe
Du skulle haft Teknos Nordica Eko som passar till din panel som antagligen är målat med en vattenlösligoljefärg som grund. Dåhade verkligen blivit vitt och täckt. En annan orsak är att folk i allmänhet vill ha ut så mycket som möjligt från varje burk så färglagret blir för tunnt.
Anders

jag håller på att måla för tillfället, med alcro bestå. kan inte säga annat än att det är ett kanonsystem, allt från grundolja via grundfärg och täckfärg har fungerat kanon. kör på det.

Anders S
Vi köpte ett nytt hus och valde till "Färg & tapetpaket" så de som säljer färgen borde ju veta vad man ska/vill ha.
Man har själv inte en aning om vad för fabrikat osv. det är på färgen innan den väl kommer till byggplatsen.Detta borde en färgförsäljare veta och informera om.Att man är "snål" med färg kan jag tänka mig.Men använder man nästan 90 Liter till ett 1-plans hus och målar det 3ggr borde det väl täcka?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.