Hej alla experter och hemfixxare!

Hyvlade ner tapetkanter för att sedan spackla över det samt slipa. såg bra ut men när man sedan började måla på grundfärgen visade det sig vara en helt annan historia. På sina ställen dugligt men på andra helt oacceptabelt med djupa "gropar" längs där tapetkanterna suttit som gör att det rent ut sagt ser förjävligt ut i dagsljus.

Har läst runt lite om Easy cover,bredspackling osv men åsikterna går ju isär. Vad är bäst att göra i min sits då ekonomin är för dålig för att hyra hantverkare ? Snart känns det som att jag vill gå lös på soffan med rollern i ren frustration. tack på förhand

Kan du inte spackla över "groparna" en eller två gånger som du slipar över och sedan måla över väggarna igen?

Har själv satt Easy Cover på en ojämn vägg (delvis nerriven tapet) med ej acceptabelt resultat enligt mig.

Har också testat Easy Cover på en vägg som ändå var ganska jämn men resultatet blev inte bra.
Jag tapetserade över med en helt vit och slät tapet och nu ser man en massa ojämnheter när solen kommer på tapeten.

Jag har både använt Återställaren och bredspacklat på strukturtapet och jag är nöjd med båda resultaten. När jag skulle rätta till förra ägarens spackelmisstag på målad tapet så valde jag att tapetsera en tunn väv då jag trodde att detta skulle räcka, men inte. Efter att jag har målat så lyser spackränderna fortfarande igenom. Mitt råd är att bredspackla eller att använda återställare.

Köp också spackel i färgaffär det vinner du mycket på i resultat, men också mindre damm.

Easy cover kan ej användas för att täcka över gropar eller ojämnheter, endast för att täcka över symmetriska mönster ( väv, struktur). Gäller dock att ej strukturen är för "hög". Bästa resultat få du om du spacklar med medelfinkorngt spackel och sedan slipa och måla. Beroende på din ambition och förmåga att spackla kan du behöva göra om detta moment några gånger fö ett perfekt resultat. Kör på

När vi byggde om köket hemma med diverse nya väggar så lärde vi oss ganska kvickt att måla med grundfärg efter att man hade spacklat och slipat en omgång. För hur noga man än var med det där f*rbannade spacklet så var där ändå gropar sen när man målade. Det syns helt enkelt inte ordentligt förrän man har målat över det.

Så mitt tips är att spackla och slipa en gång till, kanske t.o.m. två gånger till. Måla igen och se hur resultatet blir igen. Och sen det kanske viktigaste tipset av allt, var inte alltför kräsen. Om det inte är ett ställe där solen ligger snett på en stor del av dagen så är det inte någon annan som kommer lägga märke till de där ränderna än du själv... speciellt om du väljer en lite mattare färg.

Det är klart det går att bredspackla en vägg, så att den blir slät, som nämns ovan, spackla några gånger.
Men om önskan är, en målad vägg, i utbyte mot den nu tapetserade, så ställer detta lite krav på underlaget och den som skall jobba med detta. Det vill ju till att tapeten verkligen sitter där på väggen, och tåler alla dessa moment, spackling o målning, innan den vill släppa från underlaget, för då är det kört, och tid att börja om från GÅ igen. Men är det någon genväg man är ute efter, med att måla en tapetserad vägg, för det skall bli billigt, får man också leva med resultatet.

Jag satte easy cover i vardagsrummet men är inte så värst imponerad, så tänkte att jag skulle spackla i hallen istället för att sedan måla.

Jag har väl inte större problem med att få det slätt, eftersom det bara är att slipa, men jag tycker det är desto svårare att få samma spackeltjocklek över hela väggen. Så för att få en liknelse så kan man väl säga att det inte går några vågor på sjön men däremot dyningar. Är det någon som har tips och tricks för detta, eller är det bara en träningssak?

tapetskarvar kan ställa till det många gånger. Ibland finns tapetskarven på underliggande tapet, mitt på den nya tapeten!. Men spackel sjunker som bekant, kanske därför lämligt att gå över skarvarna först en gång, och sedan bredspackla hela väggen. men använd en bred spackel, minst 30-40 cm, så går det bättre. men det är en viss skillnad även på sandspackel, men vanligast är nog Dalaspackel-fin. men dra nu inte på för mycket spackel, utan det gäller att fylla ut ojämnheter.

Är man inte riktigt duktig på att bredspackla så är en kombination av Easy Cover och spacklig enligt mig den bästa kombinationen. Speciellt om man ska måla, tapentserar man så sväljer ju tapeten mindre ojämheter.

Först hyvlar man bort alla skarvar, spacklar igen ojämnheterna, upp med Easy Cover och slutligen måla. Gjorde så när jag målade i sovrummet, mkt bra resultat.

Jimmy J skrev:
Är man inte riktigt duktig på att bredspackla så är en kombination av Easy Cover och spacklig enligt mig den bästa kombinationen. Speciellt om man ska måla, tapentserar man så sväljer ju tapeten mindre ojämheter.

Först hyvlar man bort alla skarvar, spacklar igen ojämnheterna, upp med Easy Cover och slutligen måla. Gjorde så när jag målade i sovrummet, mkt bra resultat.
Det är just detta som leder till problem många gånger, att folk joxar för länge med de gamla underliggande tapeterna. Lägger man på spackel, lim och färg, får man räkna med att delar av den gamla tapeten släpper från underlaget. Hyvlar man bort skarverna, så öppnar man också upp den gamla tapetens ytskikt, och gör den mer känslig för fukt från spackel, lim och färg

Förlåt en dum fråga. Jag läser inlägg för att lära mig........ ;-)

Men VARFÖR måste man över huvudtaget göra något med skarvarna? Har målat om nog så många lägenheter i mitt liv och har alltid bara rollat direkt på tapeten. Skarven fanns ju där även när tapeten var omålad och då störde den ingen. Varför skulle skulle den bli ett problem när det är färg på tapeten?

Sommartorparn skrev:
Förlåt en dum fråga. Jag läser inlägg för att lära mig........ ;-)

Men VARFÖR måste man över huvudtaget göra något med skarvarna? Har målat om nog så många lägenheter i mitt liv och har alltid bara rollat direkt på tapeten. Skarven fanns ju där även när tapeten var omålad och då störde den ingen. Varför skulle skulle den bli ett problem när det är färg på tapeten?
JAg håller nog med. Håller precis på att måla hallen och struntar i att ta bort tapetskarvar. Bättre att se det som att man satt upp vita tapeter istället. Om det dessutom är strukturerade tapeter (vilket jag har) så blir det väldigt konstigt med att det är alldeles slätspacklat på de ställen där tapetskarvarna suttit. men struktur överallt annars.

Att behålla tapetskarven eller inte är väl en smaksak. Sen ett tips när ni spacklat och slipat, sätt en kraftig halogenlampa som lyser efter väggen. Då framträder missar ganska tydligt.

Dessutom brukar jag blunda och dra handen över väggen, känner jag ojämnheterna så är det bara att spackla igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.