4 195 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Måla på gipsvägg...IGEN!
Ok, jag vet att denna fråga har blivit ställd otaliga gånger förut men jag lyckas ändå inte få ett bra svar på det jag vill veta så jag hoppas att ni står ut...
)
Vi ska ha ett målningsförberett hus, vi ska måla väggarna.
Min antagligen smått dumma fråga är denna:
Spacklar man hela gipsväggen eller bara i skarvar och skruvhål?
Verkar som om man ska spackla hela väggen men vill ändå vara säker... Vi har inte tänkt använda oss av väv eller microlit utan ska måla direkt på gipset.
Tacksam för alla smarta svar! ;o)
Jenny
Vi ska ha ett målningsförberett hus, vi ska måla väggarna.
Min antagligen smått dumma fråga är denna:
Spacklar man hela gipsväggen eller bara i skarvar och skruvhål?
Verkar som om man ska spackla hela väggen men vill ändå vara säker... Vi har inte tänkt använda oss av väv eller microlit utan ska måla direkt på gipset.
Tacksam för alla smarta svar! ;o)
Jenny
De enda dumma frågorna är de som inte ställs..
Det räcker att du spacklar skarvar och skruvhål - och givetvis andra skador i gipsen.
Målet är att få en slät vägg utan ojämnheter, och i normalfallet skall du inte behöva bredspackla (spackla hela väggarna) en riktigt gjord gipsvägg..
Om det inte är gjort skall även alla skarvar förstärkas med glasfiber- eller pappremsa (skulle rekommendera självhäftande glasfiberremsa om ni inte är sådär jättevana vid spacklingsarbeten
)
Det räcker att du spacklar skarvar och skruvhål - och givetvis andra skador i gipsen.
Målet är att få en slät vägg utan ojämnheter, och i normalfallet skall du inte behöva bredspackla (spackla hela väggarna) en riktigt gjord gipsvägg..
Om det inte är gjort skall även alla skarvar förstärkas med glasfiber- eller pappremsa (skulle rekommendera självhäftande glasfiberremsa om ni inte är sådär jättevana vid spacklingsarbeten
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
När ni spacklar skarvarna köp ett spackel som får samma struktur efter slipningen som gipsytan. Vissa sandspackel kan få en slätare yta än gipsen och det gör att väggen kan se randig ut i släppljus. Kolla med färghandel i din närhet.
Finns gipsspackel att köpa. Funkar väldigt bra. Man kan spackla upp till ca 3-4cm tjockt utan att det krymper eller spricker. Dåck är det längre torktid på detta spackel än vanliga bestående av sand tex.
Kan inte låta bli att föreslå glasfiberväv iaf, helst den finaste strukturen. Har målat ett rum direkt på gipsen men är inte hundra nöjd. Väven däremot blir jättebra, förutsatt att man är generös med limmet 
Väven är som sagt också tåligare mot stötar mm.
Kjell G
Väven är som sagt också tåligare mot stötar mm.
Kjell G
Klicka här för att svara