Paddy skrev:
Ställd in för samma uppgift igen skulle jag dock prova blötläggning (mängder av tapetklister och vatten som rollas upp och täcks av byggplast mot väggen).
Har fått samma tips, dvs vatten+tapetklister (nån nämnde att man t.o.m kunde blanda i ammoniak?) eller vatten+diskmedel. Vilket är bäst?

Hur länge ska man låta plasten ligga på innan man sätter igång och skrapar?

Har också Julas ångmaskin. Funkar finfint. Det är bra om man är två så den ena kan gå före med ångan och den andra skrapar/river. Råka bränna sönder min första då jag glömde att fylla på med nytt vatten. Blixtrade duktigt kan jag meddela när värmeslingan smälte och kortslöts.:p

Tripod skrev:
Har också Julas ångmaskin. Funkar finfint. Det är bra om man är två så den ena kan gå före med ångan och den andra skrapar/river. Råka bränna sönder min första då jag glömde att fylla på med nytt vatten. Blixtrade duktigt kan jag meddela när värmeslingan smälte och kortslöts.:p
Om man inte kan hålla still vänsterhanden medans man skrapar med höger är det bra att vara två.... ;)

För oss motoriskt fulländade går det bra att sköta apparaten själv. Det funkar också bäst om man skrapar direkt efter att man tagit bort ångan, annars riskerar det torka fast en aning igen... ;)

Jag hyrde på Bauhaus för 180 kr för ett dygn (tror jag det var...). Det funkade kanonbra på vanliga tunna papperstapeter men vi hade även någon typ av sjögrästapet och tapeter som kändes lite plastiga och där funkade det inte alls.

Slim skrev:
Har fått samma tips, dvs vatten+tapetklister (nån nämnde att man t.o.m kunde blanda i ammoniak?) eller vatten+diskmedel. Vilket är bäst?

Hur länge ska man låta plasten ligga på innan man sätter igång och skrapar?
Över natten har jag hört. Det är det fina i kråksången; man kan göra nåt annat under tiden. :) Vilket recept som är bäst vet jag inte. Hade bara hört om tapetklister med massor av vatten. Jag tror att grejen är att lyckas blöta igenom tapeten rejält och då är det nog massor av vatten och klister för att få plasten att stänga vattnet inne, som gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.