T
TurboTouring: Det går inte att riva loss tapeten från gipsen, har du tur så är kanske tapeten spaltbar.....
3 svar · 9,2k läst
·
T
TurboTouring: Kolla efter en produktserie som heter Libreon. Dom har massa möbelprodukter som skulle funka till ditt projekt. Pigmenterade lacker, antikvaxer, oljor mm. Kolla närmsta färghandel
1 svar · 5,7k läst
Syrran
Syrran: Tack för bra svar!
5 svar · 12,1k läst
A
Arvid15: Åååååååååååååå vad snyggt med maskrosen!!!!!!!!!! Ska göra om i hallen och har funderat på att ha den tapeten som en fondvägg. Så det var ju suveränt att få se den uppsatt så. Har ni målat eller tapetserat vitt resten av rummet??? :)
14 svar · 18,8k läst
·
v-g
v-g: Min erfarenhet är att om man har dammsugaren igång nära där man slipar och försöker följa med slangen så sugs det mesta dammet in i den. Kanske kunde fungera om det är små ytor men är det hela garderoben som ska slipas går det nog inte.
5 svar · 6,5k läst
H
herrlin: Natur-gips, Gipsspackel / "8-28" borde funka bra!
1 svar · 4,5k läst
E
Eva Henning: Jag brukar klara detta problem med grön /gul såpa. Din linoljesåpa är säkert utmärkt, men det ska göras på ett bestämt sätt. Nämligen: Man täcker färgfläckarna med ett tjockt lager såpa. Låter det sitta ett dygn. Detta mjukar upp färgen. Tag sen t.ex. en spackel el. kniv och skrapa av färgen. Upprepa evt. proceduren en gång till om det har trängt in i underlaget. Sen brukar
3 svar · 7,8k läst
R
Rossini: tack så mycket för svaren!
4 svar · 3,4k läst
M
mackan67: Har slipat till en furu skiva som jag har målat två gånger med vit vattenburen färg...nu tänkte jag om man kunde måla sista gången med nån lackfärg som tål lite extra...men jag vill inte ha nån blank...kan man göra det?
0 svar · 2,5k läst
Linska
Linska: 0802-Y skulle kunna funka.
1 svar · 3,2k läst
Anders_S
Anders_S: Hej jag har aldrig hört att man ska måla ett garagegolv om det finns risk för fukt! Det finns ifs en vattenbaserad 2 komp golvfärg som inte har lösningsmedelslukten. Anders
6 svar · 9,8k läst
Anders_S
Anders_S: De flesta stora tillverkare har silikatfärg av bra kvalite fråga dem även om att använda en binder. Anders
2 svar · 4,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Antar att det är ytterhörn vi talar om. Du kan limma dit ett hörnjärn med PL400. Jobba snabbt. Tryck dit järnet ordenligt. Dra sedan loss det igen och låt limmet torka några minuter. Tryck dit igen. Nu sitter det bergfast. Kontaktlim fungerar också bra, men hugger direkt.
2 svar · 4,4k läst
·
tomtebolycka
tomtebolycka: [citat] Tackar och bockar ;)
14 svar · 32,6k läst
T
Tiger_75: Hej igen, Kika i Gyproc's handbok för hemmet på sidan 46 om hur man applicerar pappremsor, punkt 5 och 6. På sidan 58 står det även att pappremsa är starkare än glasfiberremsa. Se sid 58-59, punkt 1-5 för spackling och hur man applicerar pappremsor på vägg och i hörnor. Fanns förbannat mkt matnyttigt i den handboken. Se länk:
9 svar · 17,7k läst
P
pleximaster: Vill ni inte ha plast i silikatfärgen får man köpa två kompoentssilikatfärg. Annars är kalk eller KC färg är betydligt billigare mvh plexi
3 svar · 10,3k läst
T
TurboTouring: Ett alternativ är att montera renoveringsfilt, typ EasyCover, Återställaren och du får en fin yta att måla eller tapetsera på.
3 svar · 3,9k läst
T
TurboTouring: Vävtapet eller gjuteväv som det kan vara tal om här kan vara lite besvärligt att spackla på, vattnet i spackel gör att trådarna börjar lossna och det blir inte snyggt. Ett alternativ är att grunda med en oljegrund (takfärg) men det luktar starkt och det går mycket färg. Numera har jag för mig att det finns en textilgrund som inte är oljebaserad. Skruva repgips och spackla är
2 svar · 2,3k läst
T
TurboTouring: Finns spärrgrund på spray som funkar ypperligt. Kolla hos din lokale färghandlare.
5 svar · 10,9k läst
T
TurboTouring: Det som är viktigt när man ska måla ett obehandlat betonggolv är att man syratvättat bort den betonghud som blir av vattnet som flyter upp vid gjutningen. Har man inte fått bort den finns risk för dålig vidhäftning. Så 10%-ig saltsyra eller Betongets på golvet i 10-15 minuter innan man sköljer ner det i golvbrunnet. Låt golvet torka ordentligt (några dagar) innan du målar.
1 svar · 24,5k läst
V
verktygsgurun: Svarar på min egna fråga....Träffade en målare häromdagen..han sa ge fan i sprutmåla ! 100kvm e inte så mycket, Allt jobb med att rengöra sprutan mm...han sa Köp en färg som heter sigma renova...den spärrar kvistar, nikotin mm . Bara att rolla några meter åt gången och sedan eftersläta med en plafondpensel. Jag tror jag kör på hans tips. Staffan
4 svar · 9,3k läst
H
hedde: Skall täcka en sida med spjälor i en trappa på ett ställe som är lite svåråtkomligt och undrar därför vilken typ av skiva som är lättast att jobba med alltså som väger minst i princip och som dessutom är bra att måla på? /hedde
0 svar · 4,3k läst
Anders_S
Anders_S: Hej Mitt förslag är att ni köper en stukturfärg ex Nordsjös Sandocryl/Egentligen för utebruk men fungerar bra inne med/ eller Teknos Kolibri. Dessa färger målas lättast med en strukturroller som förs oregelbundet upp och ner från höger till vänster kors o tvärs hit och dit. Sedan kan ni måla upp den med en vanlig roller och borsta ett mönster efter eget behag. Den färdigputsade
1 svar · 6,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Byggaren har rätt i princip. Han vill använda sin målningsautomat för panelbrädorna och den brukar använda sig av rollers för färgpåläggning. Dessutom kommer han att få ett sjuhelvetes rengöringsarbete efteråt. Extrakostnaden är alltså pga all extra tid. Slamfärgen kostar nästan ingenting jämfört med oljefärg. Man måste alltså stryka med pensel eller spruta. På råa bräder
7 svar · 5,4k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Eftersom du inte lagt in bilder eller information om hur köket är uppbyggt och vilka färger du har på det idag.. t.ex. på övriga väggar, skåp o lådor mm.mm. så kan nog ingen hjälpa dig med tips om vad som kan passa.
1 svar · 3,0k läst
N
nikke80: http://www.engelskatapetmagasinet.se/
8 svar · 2,8k läst
T
trojlee: mången tack:D
2 svar · 4,5k läst
·
Fasting65
Fasting65: Skönt att någon vet. Thanx för korrigeringen ktm250.
7 svar · 8,1k läst
T
TLL: Kan jag använda samma spärrfärg för att måla över kvistar eller måste jag använda kvistlack till det?
2 svar · 2,7k läst
L
LinaoMarkus: helt ok om tapeten funkar med vitt.
1 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.