Byggahus.se

Måla på bets och lack?

14k läst  3 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!
    Vi har köpt ett hus där alla innertak är i lackad eller mörkbetsad furu. Eftersom det är lite grottkänsla och vi vill ha ljust så ska vi alltså måla alla tak.
    Nu undrar jag - vilken färg är bäst att använda för att måla över lack och bets?
    Vilket underarbete bör göras?
    Blir det bättre om man väljer en blank takfärg eller ser det bara dumt ut?

Även fönsterkarmar och foder är furu eller mörkbetsat dito - där vill vi gärna ha en högblank färg - tips?

Tack på förhand!!!

2. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Du är nog tvungen att använda en oljegrund på allt som du beskriver. Sen två-tre ggr med lackfärg, oljefärg eller plastfärg.

Jag hade samma sak i mitt V-rum. Testade att stryka med vattenburen grundfärg, men det gick inte alls.

OBS; Skulle det gå med schellac(?) och sen vattenburen färg, så använd hellre det. Pröva nånstans, så får du svar nästan direkt.

Givetvis skall du ha en lackfärg när du har furutak. En del gillar högblankt, jag diggar 10-glans.

3. Anders_S
    Medlem Nivå 7
    Det är i stort sett alltid obligatoriskt med en oljebaserad grundfärg för att oftast vet man inte vad det bruna består av. Är det en spritbets så fungerar inte en vattenbaserad grundfärg. Men sedan kan du lägga en vattenbaserad lackfärg efter. Många tycker att det är snyggt bara med grundfärgen för att det blir matt, men det är smak o tycke.
    Anders

4. L
    Medlem Nivå 1
    Tack snälla för snabba svar!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka