Hej
Pratat med min "allt-i-allo" kompis som brukar hjälpa mig.
Han menar att man inte behöver tvätta panelen utan bara skrapa sen grunda o måla två gånger.

Huset är målat för ca 10-15 år sedan och sprickor i färgen finns här o där.

Varför tvätta?
Vad kan ske om jag inte tvättar?
Kan man istället stålborsta/slipa?

Tvättar gör man för att få en ren yta att måla på. Låter man bli att tvätta så får färgen svårt att fästa på underlaget och stor risk finns att färgen släpper från underlaget och du får då göra om allt igen. Så min rekommendation blir är tvätta nu så blir resultatet bra och du slipper att göra om jobbet igen.

• Gilla
Niklasloow
  • Laddar…
Det finns ingen ursäkt att inte tvätta innan man målar.
Anders

Du bör nog inte lyssna förmycket på din allt i allo.
Tvätta görs av flera anledningar och en av dom viktigaste är för att undvika påväxt av mögel och alger och sen har vi vidhäftningen så klart.
Tvätta???
Alla med trähus bör tvätta av sitt hus strax efter midsommar och det tar ju inte mer än ett par timmar.
Hur ser din bil ut om den bara står?
Gul av pollen som till sist blir grönt av mögel.
Samma sak händer med ditt hus om du inte tvättar det.
Målar du utan att tvätta så målar du ju in pollen, mögel och alger och inte slutar det växa bara för att du målat in det.
Jag skulle även använda något medel som "dödar" av mögel m.m.
Så fram med slangen och borsten och ta hand om era hus.

Om huset är målad med Falu Rödfärg så behövs väl det inte göras något vid tex ommålning mm? Förutom att borsta av väggarna.

johan_om skrev:
Alla med trähus bör tvätta av sitt hus strax efter midsommar och det tar ju inte mer än ett par timmar.
.
Verkar överdrivet....
Hur många förstör sina fasader genom att spruta in fukt i väggarna?

Mina föräldrar har ett trähus som på 55 år inte har tvättats en enda gång och det är inget fel på den fasaden.
Tror faktiskt inte ens att vi tvättade den gången då vi målade om (med brun lasyr), eftersom det syntes inget mögel eller alger någonstans.

Man behöver inte spruta in fukt i panelen det räcker med en borste med fasadtvätt och trädgårdsslangen för att tvätta huset.
Högtryckstvätt är inte att rek på trähus. Och ...Jag tvättar vårt hus av trä 1 gång om året för att det behövs.
Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.