Fick hjälp idag av målarfirma att färdigstryka gipstaket i köket med Nordsjö Bindoplast 7.
När det var klart började det komma blåsor i framför allt ett ca 2m långt område som är längs med en gipsskarv.
Blåsorna var allt mellan ett par mm och ett par cm i diameter.
Målarna hade inte sett något sådant tidigare.
Gipstaket blev uppsatt för ett par månader sedan.
Vi hade hjälp av en annan målare först som skarvspacklade och målade med Bindoplast 3 runt påsk. Eftersom det syntes skavanker och skarvremsor, blev det ommålat med samma färg strax efteråt. Det blev blev fortfarande inte bra, så han spacklade vidare och målade en "sista" gång för ca 3v sedan, då med Bindoplast 7, eftersom vi tyckte 3:an var för matt i ett kök.
Han använde mitt Nordsjö spackel medium och ett eget snabbspackel. Efter hans "sista" strykning med 7:an, insåg vi att han borde ha nya brillor, så vi beslöt att inte anlita honom mer.
Så jag spacklade de sista skavankerna själv med Nordsjös finspackel. Jag tog en lackroller och strök på ett tunt lager 7:a för att kolla resultatet. Sedan finslipade och mattade jag ner en del ytor med en excenterslip korn 120.
Och så strök alltså de nya målarna taket idag - och....PUST, blåsor
När det torkat ett par timmar, kunde jag runt en del blåsor dra ner stora sjok av färgskinn. Runt andra inte alls. Det var som om färgen inte satt fast i underlaget på en del områden. Färgflagorna kändes lite dammiga på ovansidan.
Jag hörde med färgaffären som sålt färgen och han sa att det berodde på att vi inte dammat av ytorna.
Och han tyckte att jag skulle dra ner det som gick, dvs det som satt dåligt.
Målarna hörde med deras färgaffär och dom sa att det berodde på gaser.
Och dom sa att jag inte borde dra ner något alls innan färgen torkat ordentligt.
Jag har svårt att tro att det kan bli blåsor bara för att det skulle vara dammigt under färgen, vilket iofs inte är bra.
Det låter troligare med gaser.
Men vad kommer dom ifrån??
Vad kan det vara för problem????
Vågar jag spackla och måla om direkt?
Lång uppsats, men tacksam för hjälp!!