24 850 läst ·
4 svar
25k läst
4 svar
Spraymåla köksluckor?
Hej alla glada hemmafixare!
Här har ni en nybliven husägare som vill piffa till köket. Vi har tidigare bara funderat på att skicka iväg luckorna till nån firma som lackerar om dem.
Men jag undrar nu om man inte kan göra det själv.
Att måla kanske är svårt om man vill få ett jämt resultat och undvika penseldrag i färgen.
Men kan man spraymåla luckorna själv?
Nån som har testat?
Vilken färg är lämpligast och var hittar man den?
Eller är det bara dumt att ens försöka?
Tacksam för all input.
Vi ses kanske på byggmarknaden...
//stina
Här har ni en nybliven husägare som vill piffa till köket. Vi har tidigare bara funderat på att skicka iväg luckorna till nån firma som lackerar om dem.
Men jag undrar nu om man inte kan göra det själv.
Att måla kanske är svårt om man vill få ett jämt resultat och undvika penseldrag i färgen.
Men kan man spraymåla luckorna själv?
Nån som har testat?
Vilken färg är lämpligast och var hittar man den?
Eller är det bara dumt att ens försöka?
Tacksam för all input.
Vi ses kanske på byggmarknaden...
//stina
Om man tycker det är ett kul projekt så kan man säkert göra det själv men för att spara pengar är det nog meningslöst. Att lämna in luckor till omlackering är ganska billigt och resultatet blir mycket bättre än vad man kan åstadkomma själv med rimlig insats.
Är ju rätt mycket jobb om man ska måla om själv, beroende på skick på luckor, typ av luckor(släta eller mönster)(trä el. laminat), hur många delar som ska målas om etc.
Har själv använt mig av en planstrykare(penseldyna) en gång då jag flyttade in till min första lya, luckorna var då släta så att det var mest "bara" att slipa till en jämn fin yta.Använde mig av oljefärg då, men nu finns ju vattenbaserade färg att använda.
Resultatet blev bra, inga ränder samt jämnt och fint.
Har man tillgång till en luftkompressor samt ett målarmunstycke(lämpligt) med behållare så skulle nog det funka minst lika bra om inte bättre.
Har du stort kök som ska målas om samt luckor som behövs slipas och spacklas så begär några offerter hos närmsta ställe som utför omlackning, kostar ju en del om du ska måla om själv med samt en bra plats att förvara luckorna då de torkar inge vidare å få dammpartiklar på en nymålat yta
Har själv använt mig av en planstrykare(penseldyna) en gång då jag flyttade in till min första lya, luckorna var då släta så att det var mest "bara" att slipa till en jämn fin yta.Använde mig av oljefärg då, men nu finns ju vattenbaserade färg att använda.
Resultatet blev bra, inga ränder samt jämnt och fint.
Har man tillgång till en luftkompressor samt ett målarmunstycke(lämpligt) med behållare så skulle nog det funka minst lika bra om inte bättre.
Har du stort kök som ska målas om samt luckor som behövs slipas och spacklas så begär några offerter hos närmsta ställe som utför omlackning, kostar ju en del om du ska måla om själv med samt en bra plats att förvara luckorna då de torkar inge vidare å få dammpartiklar på en nymålat yta
Hur gör man lämpligast med skåpsstommarna? Brukar företagen som lackar om luckorna kunna komma ut och lacka om skåpsstommarna också, eller måste man ändå skaffa utrustning för att spraymåla dem själv?
Tack snälla för goda råd!!
Jag skulle gärna vilja göra det själv för att jag tycker att det är kul. Men samtidigt vill man ju att det ska bli bra....
Ja, det tål att tänkas på.
Ska kolla med några firmor och se vad de säger.
Tack igen för tips.
//stina
Jag skulle gärna vilja göra det själv för att jag tycker att det är kul. Men samtidigt vill man ju att det ska bli bra....
Ja, det tål att tänkas på.
Ska kolla med några firmor och se vad de säger.
Tack igen för tips.
//stina
Klicka här för att svara