Färg, Måla & Tapetsera
Loner: Beöver omgående hjälp med massor av bilder på hus med Alu-Zink tak, helst grå hus, men även andra färger är intressanta! /L
jenfor: [citat] Har inte tapetserat halvvägg, men däremot stannar våra fondväggar ca 3 cm från varje väggvinkel (övergång mot vit vägg) och det ser inte ett dugg konstigt ut. Det viktiga är såklart att limma ordentligt så att den inte släpper vid övergången. Jag tror definitivt att du oroar dig i onödan.
anno2069: Vi valde att inte sätta microlit på väggarna, skulle kosta cirka 10 000 extra utan vi har målat direkt på väggarna och visst har det spruckit så lite jobb blir det för LB-hus att åtgärda eller snarare ganska mycket jobb
Anders_S: Nej det tror jag inte. Jag har själv testat det med gott resultat. Anders
Uffe_74: Eller ännu bättre med Alcros Stärka. Vattenbaserad färg som förhindrar att det bubblar då du ska måla/spackla.
mycke_nu: Använder gamla ölbackar i plast (dom som rymde 25 flaskor, inte de moderna) till det mesta. Har ett gäng med hel botten (IKEA) som är bra till sådant som kan tänkas läcka eller kladda.
FlygelT: Har precis satt upp eco wall -2428 i sovrummet. Kostade 1249kr rullen och fick 20% i rabatt. Det gick åt 4 rullar för vår vägg men det är värt varenda öre.
Anders_S: Har inte målat med denna men det är en snarlik eller samma som Allmoge från Alcro. Och den blir helmatt. Anders
perra4: Kittlampa funkar bättre än speedheater men är dyrt. Jag har kört med varmluftpistol på kittfalsen, och haft en bredspackelspade som är lång och täckt glaset med denna. Med denna metod blir inte glaset blir inte varmt överhuvudtaget och kitten mjuknar (Tar dock längre tid än med kittlampa). Det viktiga för att glaset inte ska spricka är värmen. Glaset får inte överstiga 100grader,
TorparJohan: Att sätta alla våder omlott är mycket extra arbete och ingen garanti på att de blir osynliga och jag rekommenderar det inte om man har gipsväggar, skär man för djupt så kan skarven resa och du får en stor spricka men har du bredspacklade putsväggar eller liknande går det bra. Lycka till :D
sveing: Använde vanliga blyertzpennor istället. blev hur bra som helst.. den grå blyfärgen dämpade den ljusa springan fullt tillräckligt. Där passningen var som sämst, satte jag faktiskt upp en ny våd ovanpå den gamla och justerade den så den gick över den mm som var fel. Resultatet blev över förväntan! Dock rekommenderas varmt att vara noggrann i början istället så slipper man denna
Snurre: Varmluftspistol, speedheater, bandslip eller färgborttagningsmedel som du penslar på rikligt- täcker med gladpack (plastfolie)- väntar någon timme eller två och skrapar bort färgen med en färgskrapa.
cina76: Är nästan säker på att vi har köpt den på en färgaffär kring st eriksplan för ca 2 år sedan. Har också för mig att det var lite krångligt att få tag på just perfekt-färgen innan vi hittade dit. Tyvärr minns jag inte vad affären heter... Vill du jag ska leta efter något kvitto med affärens namn på så säg till. /c
cina76: Tack! Alltid skönt att få lite bekräftelse på det man ska välja... det har ju blivit del förr när jag fått bestämma själv om man säger så... /c
Anders_S: Jag tror att 101 Äggskal är S 0502-Y. Ring till Alcro för att höra. Det kan ju vara varianter på den oxå som S0500-N eller nåt i den tonen. Anders
Anders_S: En grundfärg fungerar som en dubbelhäftade tape. Grundfärgen häftar bättre mot den rena träytan. Täckfärgen fäster bättre mot grundfärgen. En grundfärg brukar alltid iprincip vara matt och en täckfärg blankare. En grundfärg är en "enklare" uppbyggd än en täckfärg för den behöver inte stå emot direkt väder. Anders
Anders_S: Allt impregnerat måste stå ett år innan ned målas för att så mycket som möjligt av överskottsimpregnieringen ska ha försvunnit. Sedan kan du lasera det. Anders
Anders_S: Man brukar inte vanligtvis sälja lasyr till trallegolv för att man ofta "går av " pigmenten. Oljan är bättre lämpad på golv för att den tränger ner längre i brädorna. En inomhus lasyr eller bets är det oftast inte tillsatt några tillsatser som skyddar träet mot väder och vind men det är det i utomhusprodukterna. De flesta färgfackhandlare kan blanda fram Ncs nummer i sin
Aniska: Läste Toasters inlägg: Jag är inte orolig för ägget i äggoljetemperan men pigmenten är ju lika giftiga som i när de finns i andra färger. Men få av de pigment som finns i Jordens färg är särskilt giftiga eller miljöovänliga. Och sammantaget vinner äggoljetemperan av många andra skäl (krackelerar inte pga mycket seg, lättblandad och mycket billig om man blandar själv)
LolloNicke: Det ska bli ett bostadshus. Övriga husets färger ska vara som jag skrev. Att påväxt syns bra på vit fasad har vi tänkt på och tycker att det är bättre att påväxt syns så att man tvättar fasaden när det behövs. Någon som har några bra tips till vår garagevägg?
Anders_S: Slipa så bra du kan och sedan spackla på . Du behöver inte få bort allt. Andders
Anders_S: Grundmåla med oljebaserad utegrund och 2 ggr med oljetäcklasyr eller oljefärg. Anders
abbe1001: Jag tror trådskaparen missförstog, det alla tipsar om är att behålla spånet bakom gipset. Spånskivorna är där de är, på med gipsskivor på dessa samt måla/tapetsera på gipsen.
Anders_S: I färgbutiken säljer man vanligtvis glans 20 till köket både tak o vägg. Anders