6 293 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
River ner strukturtapet - därefter bredspackla på väggen, lite frågor
Håller på och river ner en strukturtapet, typ sjögrästapet som det är målat på. Går hyfsat att riva ner. Man får ju inte med sig hela där det varit mycket lim men det får man väl försöka skrapa bort. På de andra ställen släpper det stora flak och därunder är det "betongrent" i princip. Har lättbetong + en vägg till grannen som är ,, tjaa "riktig" betong? 
Hur som helst. Tänkte bredspackla på detta efter man slipat och rivit bort de sista tapeterna. Vad för typ av spackel rekommenderas att använda? Ska man lägga något i mellan eller funkar det fint att bredspackla direkt på lättbetongen? Jag låter väl som värsta rookien, är det också
Men hey, här finns ju proffs. Jag är övertygad om att detta kommer bli bra, kommer måla på det sen. Bara man är noggrann med förarbetet så....
Tack på förhand!
Hur som helst. Tänkte bredspackla på detta efter man slipat och rivit bort de sista tapeterna. Vad för typ av spackel rekommenderas att använda? Ska man lägga något i mellan eller funkar det fint att bredspackla direkt på lättbetongen? Jag låter väl som värsta rookien, är det också
Tack på förhand!
Ett vanligt mediumspackel funkar alldelles ypperligt. Spackla-slipa- spackla osv tills du är nöjd. Första färglagret berättar för dig var du skulle spacklat/ slipat mera. Och skaffa dig ett sliphandtag med förlä´ngningsskaft - mycket enklare att slipa.
Anders
Anders
Min erfarenhet är att det kan vara ganska mycket jobb med att pilla bort gammal strukturtapet. Efter att ha gått igenom ett halv gammalt hus alla rum och ömsom skrapat/spacklat och ömsom gipsat, så är det senare att föredra. Är man inte riktigt duktig så blir det allt för mycket jobb med att bredspackla. Mitt spartips (för tålamodet)är att köra med 6mm gips och spackla skruvhålen!
Tack för svaren! Att det blir jobbigt är det inget snack om. Jag vet vad jag ger mig in på. Har gjort liknande förut dock inte lika omfattande 
Kommer hyra en "giraff" slip från Cramo. Hört gott om dem. Kopplar en Kärscher dammsugare till den så kommer det nog underlätta arbetet avsevärt.
Kommer hyra en "giraff" slip från Cramo. Hört gott om dem. Kopplar en Kärscher dammsugare till den så kommer det nog underlätta arbetet avsevärt.
Ett annat tips är Renoveringstapet. Då räcker det att slipa ner skarvarna och sen sätta renoveringstapeten över den gamla. Sätter man den noggrant så behövs ingen mer spackling.
/Håkan
www.walltorp.net
/Håkan
www.walltorp.net
Akta dig för mediumspacklet om du bara ska måla väggarna. De flesta tillverkare har problem med det sen de bytte fyllnadsmedlet och det blir massor av små porer som du får spackla i efter första strykningen om du spacklar för tjockt. Fråga i butiken vilket de rekommenderar till bredspackling. Beckers spackel heter LB som i Lätt Bred och det fungerar.
/Johan
/Johan
hakan_wallin skrev:
Är säkert en bra lösning men tyvärr inte nu tror jag. Tapeten har struktur och väldigt ojämn sådan. På vissa ställen sticker det ut rätt mkt. Typ tjocka klumpar och strån från sjögrästapeten som är målad på...
Tack för tipset. Kommer inhandla spackel här i närheten på tex Flügger färg, de får guida mig,..TorparJohan skrev:Akta dig för mediumspacklet om du bara ska måla väggarna. De flesta tillverkare har problem med det sen de bytte fyllnadsmedlet och det blir massor av små porer som du får spackla i efter första strykningen om du spacklar för tjockt. Fråga i butiken vilket de rekommenderar till bredspackling. Beckers spackel heter LB som i Lätt Bred och det fungerar.
/Johan
Klicka här för att svara