Färg, Måla & Tapetsera
Mandator: Hornbach tar 1299:- och inget extra för att bryta den.
Sommartorparn: Varför vill du inte ha hydraulisk färg (funderar själv på att ha det inomhus)?
katah: Har någon beställt foto-tapeter från Photowall eller någon annan liknande butik ? http://www.photowall.se/ Har ni varit nöjda med tapeten och leveransen ? Har ni använd de vanliga bilderna eller beställt från egna ? Hur hag kundservicen varit , får man tag i någon kunnig om man har extra frågor eller vill har ovanliga mått ? Ge gärna länkar till foto-tapet-leverantörer som ni har
mångstekta: jaa tar han inte bort det har han ju ingen skamm i kroppen alls! Det är sånt man skämms över när andra inte har nån yrkesheder! Det är ju så uppenbart att man reder upp efter sina misstag! ibland är dock färgen lättare att ta bort när den just och just torkat, men helst ska man ju torka bort det direkt! Mvh En seriös målare!
Snurre: Nej, Oljefärg på akrylat går ej. Dock fungerar tvärtom, d.v.s. akrylat på olja.
tompas11: Har inte provat den på varken gips eller bårder, dels för att mitt hus är gammalt och har väggar av tretex och dels för att jag inte har tapetserat några bårder när jag tapetserade om.
Linska: [citat] Nix, det gör det inte. Eftersom dörrar och andra snickerier också är 0502-Y smälter det in.
Sommartorparn: Det kanske skiljer beroende på färgtyp? När jag fick höra att man skulle måla baksidan så gällde det falurödfärg, men jag har bara tagit för givet att det gäller alla färger...... Fler åsikter i frågan?
Pongu: Jag överväger att göra om ett rum i stil med ett engelskt bibliotek, herrum, cigarrum. Hittade dessa väggskivor: http://www.mifainterior.se/prod_walls.html Är det någon som har erfarenhet av dem? Tror ni att det ser dumt ut om man behåller de ganska breda, vitmålade dörr- och fönsterfodren? (Det är ju inte helt klassiskt, men målet är inte ett museum utan mer att skapa en mysig
konichiwa girl: Vilket vackert hus du har! Men för att ge dig exempel på tidsenlig färgsättning får du gärna berätta hur gammalt huset är. :) När jag renoverade fönsterbågarna i vårt gamla hus (från 1850, men fönstren är lite yngre) såg jag att fönstren en gång hade varit kromoxidgröna. Det har även de målade uthusdörrarna varit. Modefärg under 1800-talet, enligt Gysinge, men har även
tompas11: Jo det blir som i en smärre bastu.;) Låt möblerna stå kvar ev. kan du ju täcka över dem.
Mats_C: Jag målade hyllor i min mat / vin / öl-källare med lite överbliven NordsjöTinova VX & det luktade som f-n i minst ett halvår efteråt Mats
Anders_S: Jag kan tänka mej att fasaden varit för varm vid ommålningstillfället. Det är vanligt med bubblor i färgen om man målar om en mörkare fasad. Tänk på att en sådan vägg alstrar mycket värme. Men jag tycker att det igentligen ser ut som krympsrickor och de förvinner i regel vid ommålning nr2. Anders
mr.chong: hej! Ett sånt jobb borde du absolut inte leja bort.. Det är att kasta pengarna i sjön eftersom det är ett relativt enkelt jobb. Ett tips är att du hyr en flexslip med slipskiva.. så skulle jag tro att du gör jobbet själv för under 500:- Beroende på hur mycket du sliter på skivan..plus max ett par timmars eget arbete.
Micke H: Här är två färger tyvärr inte torra ännu... därav den blanka ytan. Hus från 1894.
Raskus: Det gör inget, huvudsaken det är jämt. Det måste inte vara ett lager spackel överallt.
Snurre: Ja visst är propplösare starkt frätande och visst kan det skada träet. Dock kan man stoppa processen med ättikssprit och man kan även slipa bort det tunna lager trä som har gjort träfiber spröda. Inget att rekommendera för den oerfarne men ibland har nöden ingen lag.
Alko: Tack för svaren! Ringde färghandeln /Jotunåterförsäljare som bekräftade att man alltid grundar (självklart), dock rekomenderade de Alcro alround. Vad gäller Arcanol verkar det vara en rostskyddsfärg, sen kan man - om man så vill - avsluta med en lackfärg i samma serie ("Bengalack"). Står då mellan Alcor och Jotun, kanske en prisfråga då...
Sophie: Gysinges gula går bra att blanda med vit slamfärg för att få ljusare nyans!
Anders_S: Om du ändå ska måla över : Har du använt polish eller liknande på luckorna så är en super rengöring viktigt, och för säkerhets och vidhäftningen skull , använd en lösningsmedelsbaserad grundfärg annars kan du få släpp speciellt om polishen innehåller silikon. Anders
mamartin: Ja då har jag börjat måla de ca 120m mur. Valet föll på en långhårig roller som är gjord för målning på de ytor, den funkade bättre än förväntat men det är fortfarande svårt att komma åt i håligheterna. Tänkte bara nämna att det är ett bra alternativ för de som ska ge sig på målning av putsade/slammade ytor.
barfotalasse: Har någon tips på internetbutiker där det går att köpa kvalitetsfärg (Alcro/Beckers/Teknos)? Christer
Anders_S: När det gäller våtrumstapeter ska de först tvättas med Tsprit. Grundas med en alkydbaserad snickerifärg typ häftgrund eller motsvarande. När det torkat kan du ev spackla om det behövs sedan med 2 lager våtrumsfärg. Detta gäller underförutsättning av att det inte finns släpp eller kantresningar på tapeten eller i skarvarna. Samma färg till taket, våtrumsfärg glans 40 (för
Anders_S: Grundningen bör ske snarast för att ge träet ett bra skydd direkt. Sedan måla 1 strykning av den slutliga färgen. Sen kan du vänta ett år med att stryka 2:a gången för då borde krympningarna av brädorna nästan upphört. Glöm inte att tvätta huset om du väljer att vänta med 2:a strykningen. Anders
Pepparkaka: Någon som vet, eller har hört, om Folksam fortsatt med sina färgtester? På hemisdan (http://www.folksam.se/testergodarad/hemmetochmiljon/fargtest) verkar det senaste vara från 2007.
cameljointen: Tvätta bara av väggen innan med fuktig trasa så kommer spacklet sitta som berget.
Anders_S: Jag är förtjust i Teknos Futura aqua 40 inte så rinnig som de andra jag provat. Anders