9 533 läst ·
13 svar
10k läst
13 svar
Högblankt utan att sprutmåla - går det?
Hej!
Jag har en liten möbel byggd i MDF som jag skulle vilja ha vit och högblank. Jag vill att den skall vara helt slät dvs att inga penseldrag etc. syns. Det är ingen stor sak så jag undrar om det finns alternativ till att sprutmåla?
Exempelvis: Penselmålning, våtslipning och sedan polera?
Har ni tips på metod och vilken typ av färg och appliceringsmetod som skall väljas så är jag tacksam.
Mvh
Jonas
Jag har en liten möbel byggd i MDF som jag skulle vilja ha vit och högblank. Jag vill att den skall vara helt slät dvs att inga penseldrag etc. syns. Det är ingen stor sak så jag undrar om det finns alternativ till att sprutmåla?
Exempelvis: Penselmålning, våtslipning och sedan polera?
Har ni tips på metod och vilken typ av färg och appliceringsmetod som skall väljas så är jag tacksam.
Mvh
Jonas
Jag vet inte, har aldrig provat, men högblank golvfärg är ju riktigt tunn, kan nog vara svårt att få det att inte rinna på sidorna kanske, men kan du få till det på något sätt, måla tunnt flera gånger eller något borde du kunna få ett bra resultat...
Tack för er information. Vet ni vilken färg som är polerbar?
För många år sedan byggde jag ett par vindsurfingbrädor som målades och sedan plastades innan man målade ett lager med polyester (med lite vax i). Efter detts så våtslipades brädan ett par dagar...innan det slutligen var dags för rubbing och sedan polering. Resultatet blev grymt bra (vad jag kommer ihåg). Polyester är ju dock rätt svårjobbat (och farligt) så jag undrar vilken typ av färg man kan använda istället? Eller om det är färg + lack som gäller?
Mvh
Jonas
För många år sedan byggde jag ett par vindsurfingbrädor som målades och sedan plastades innan man målade ett lager med polyester (med lite vax i). Efter detts så våtslipades brädan ett par dagar...innan det slutligen var dags för rubbing och sedan polering. Resultatet blev grymt bra (vad jag kommer ihåg). Polyester är ju dock rätt svårjobbat (och farligt) så jag undrar vilken typ av färg man kan använda istället? Eller om det är färg + lack som gäller?
Mvh
Jonas
i och med tixotrop färgerna kom, så var det slut med blanka ytan. Men förr var det Servalack som användes när vi målade cyklar bl a. Även bilar (MG) var handmålade förr. Hermetit (? stavningen) är nog den färg som skulle ge bäst resultat, om Du nu vill måla med pensel, men tänk på att tunna ut den. Annars finns det bilfärgerna på sprayburk, om du vill ha helblankt.
jag är förtjust i de fyrkantiga jetstrykarna/lackstrykarna, med dem har jag målat akrylatfärg med mycket gott resultat. Blir jämnare än roller och definitivt mycket jämnare än pensel. Jag har testat ett stort antal penslar ihop med vattenbaserad lackfärg och ingen blir bra. Sist jag målade så blev det katastrofalt med fula rinningar och då hade jag köpt en dyrare pensel anpassad till akrylatfärg. Spraymåla är inte helt oproblematiskt heller, man måste måla mycket tunt för att det inte ska bli rinningar.
Satsa på en bättre lackfärg, ex. Scotte, och var noggrann med mellanslipningar. Am. Style-penslar ger i stort sett en helslät yta. Det finns även bättre poleringsmedel hos bildelsförsäljare som går att använda på lackade ytor. MP52 har även en som säljs i daglighandeln.
YES du har rätt, målade en möbel med pensel med Alcro golvfärg oljebaserad och jeklar vilken fin och blank yta man fick!!!!imported_peter skrev:
Klicka här för att svara