4 112 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Sprutmåla hus (Falu svart)
Det här med att sprutmåla hus ser ju riktigt bekvämt och snabbt ut. Men är det verkligen det?
Kan man göra det själv eller krävs professionalism? Borde gå att hyra....?
Men minsta lilla det blåser har man väl färgen överallt? Bor man vid havet finns inte många vindstilla dagar...
Och hur blir det med alla fönster, hängrännor osv, då måste man täcka allt sådant....
Så då kanske det inte är något alternativ att ens fundera på?
Och spädningen av färgen osv verkar vara lite knepig också? Måla vått i vått...då får man hålla tummarna för att det inte helt plötsligt börjar blåsa....
Någon som har några tips att ge angående sprutmålning av fasad, vi hade tänkt oss Falu Svart och huset har stående spontad panel. Huset är idag endast grundmålat.
Kan man göra det själv eller krävs professionalism? Borde gå att hyra....?
Men minsta lilla det blåser har man väl färgen överallt? Bor man vid havet finns inte många vindstilla dagar...
Och hur blir det med alla fönster, hängrännor osv, då måste man täcka allt sådant....
Så då kanske det inte är något alternativ att ens fundera på?
Och spädningen av färgen osv verkar vara lite knepig också? Måla vått i vått...då får man hålla tummarna för att det inte helt plötsligt börjar blåsa....
Någon som har några tips att ge angående sprutmålning av fasad, vi hade tänkt oss Falu Svart och huset har stående spontad panel. Huset är idag endast grundmålat.
Sprutmålning används ofta på gårdar och lantbruk på ekonomibyggnaderna. Men där behöver man ju inte bry sig så mycket om stänk eftersom det oftast inte finns grannar etc...
Det är nog ganska mycket merjobb på ett vanligt bostadshus när man ska täcka allt och undvika att få stänk på omgivningen. Sen är det oxå så att man måste måla om oftare om man sprutmålar. troligen eftersom man späder färgen men jag vet inte säkert. Jag skulle nog satsa på att måla med pensel ändå. Slamfärg är tacksamt att måla med. Man kan använda breda penslar och det går ganska fort att måla stora ytor...vi har nyligen målat en maskinhall och ett stall så jag vet...
Det är nog ganska mycket merjobb på ett vanligt bostadshus när man ska täcka allt och undvika att få stänk på omgivningen. Sen är det oxå så att man måste måla om oftare om man sprutmålar. troligen eftersom man späder färgen men jag vet inte säkert. Jag skulle nog satsa på att måla med pensel ändå. Slamfärg är tacksamt att måla med. Man kan använda breda penslar och det går ganska fort att måla stora ytor...vi har nyligen målat en maskinhall och ett stall så jag vet...
Man behöver inte späda ut slamfärger bara du har tillräckligt stor spruta som klarar av det. Målar själv alltid med spruta och det är den absolut snabbaste metoden. Håller man sprutpistolen tillräckligt nära flyger inte färgen omkring. Blåser det alltför kraftigt (över 8 sekundmeter) ska man vara lite försiktigare. Om du är osäker på hur mycket det är så kolla väderprognosen på Internet före, där har dom med vindstyrkan. Rekommenderar ändå att du använder pensel för att gnida in färgen i träet så det får bättre fäste. Brukar snabbt spruta ut ca. 5 kvm på fasaden och sedan dra ut färgen. Då behöver man inte hålla på och doppa penseln i färgburken hela tiden vilket är jobbigt, klottigt och tidskrävande. Har målat hur många hus som helst med den metoden och har aldrig täckt in ett enda fönster. man behöver ju inte spruta så nära dem...
Klicka här för att svara