37 721 läst ·
9 svar
38k läst
9 svar
ta bort färg på metall?
äntligen börjar jag bli klar med min murstock här hemma.
på luckan till ventilen har de målat med ngn färg, misstänker det är en plastfärg. den är gammal och sitter väldigt hårt, har lyckats skrapa bort en hel del på ramen, men det är mycket kvar på luckan.
bild ser ni här...
jag kan inte ta ner hela ekipaget då den sitter murad i väggen utan jag måste arbeta på plats.
vad kan jag använda för att ta bort den gamla färgen?
på luckan till ventilen har de målat med ngn färg, misstänker det är en plastfärg. den är gammal och sitter väldigt hårt, har lyckats skrapa bort en hel del på ramen, men det är mycket kvar på luckan.
bild ser ni här...
jag kan inte ta ner hela ekipaget då den sitter murad i väggen utan jag måste arbeta på plats.
vad kan jag använda för att ta bort den gamla färgen?
smörj tjockt med brunsåpa och täck över med plastfilm/påse så det inte torkar ut, låt verka några timmar eller över natten. Använd brunsåpa som köps på burk och ej på flaska. Så fick jag bort färg från dörrhandtagen
. Lycka till!
gaia
gaia
Vad hade du tänkt ha för ytbehandling sedan?
#4 var hittar man brunsåpa? har hört talas om grönsåpa, men det lär ju inte vara samma sak. =)
#5 antar att du menar murstocken? hittade en tråd där ngn skrev klarlack, min man sa man kunde använda tapetklister. har du några förslag?
#5 antar att du menar murstocken? hittade en tråd där ngn skrev klarlack, min man sa man kunde använda tapetklister. har du några förslag?
jag menar vad hade du tänkt dig för ytbehandling på metallventilen?
Jag har ett långt bryderi om detta här:
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/100835-sotningsluckan-igen.html
PS När jag ser på bilden förstår jag att luckan kommer att bli varm när du eldar i spisen, så då skulle spissvärta nog vara det riktiga. I mitt fall blir luckan inte varm, så jag utgick därför från att den skulle målas i samma kulör som skorstensväggen, men har ännu inte bestämt mig.
Jag har ett långt bryderi om detta här:
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/100835-sotningsluckan-igen.html
PS När jag ser på bilden förstår jag att luckan kommer att bli varm när du eldar i spisen, så då skulle spissvärta nog vara det riktiga. I mitt fall blir luckan inte varm, så jag utgick därför från att den skulle målas i samma kulör som skorstensväggen, men har ännu inte bestämt mig.
Redigerat:
Ej grönsåpa -den bara rinner av. Säljs i visa livsmedelbutiker på burk, krämig konsistens. kan heta ugnsrengöringsmedel , tillverkare: Grumme ( samma som tillverkar grönsåpa). Jag köper min i Danmark men sist kom jag därifrån med en burk " Kristallsaebe" som faktiskt tillverkas i Sverige av talloljan. Oavsett tillverkaren så är den bra till mycket, tar bort kåda från kläder om kläder tål själva såpan som är basisk. Jag använder den också uttspädd i vatten till rengöring av olackat trägolv, stengolv, klinker, ta bort färg och fetfläckar samt att tvätta grovt smutsiga hundmattor ilisette skrev:
gaia
#7 den ska faktiskt inte målas alls hade jag tänkt mig. den är ju i ren svart metall. borde inte behöva behandlas. det är ingen sotlucka som den du har utan en ventil för att oset ska försvinna.
#8 det måste bli kladdigt?
#9 det ska jag hålla ögonen öppna efter, tack för tipset!
#8 det måste bli kladdigt?
#9 det ska jag hålla ögonen öppna efter, tack för tipset!
Klicka här för att svara