Hej TorpSara!
Har hittat en text på tyska med en möjlig förklaring varför din silikatfärg inte vill sitta kvar.
Kort beskrivet : silikatfärg håller ej på färsk puts. Putsen måste hinna karbonarisera ( Ca /OH/2 skall omvandlas till CaCO3 )och det tar veckor eller månader beroende på putstjockleken ...
Var det kanske för kort tid mellan putsning och målning som ställde till?

Nu har vi samlat ett bra portion info för andra som vill använda den färgen med dina fina bilder och filmsekvensen :)
gaia

Dabei entstehen unterschiedlich strukturierte Gele. Dadurch wird die Eindringtiefe des Bindemittels und die Haftung zum Untergrund im unterschiedlichen Maße beeinflußt. Eine möglich Folge ist aus der Praxis bekannt: Trägt man Silikatfarbe auf frischen Putz auf, der noch einen hohen Gehalt an Ca(OH)2, besitzt, geliert das Wasserglas durch die gelösten Calciumionen sehr schnell und kann nicht sehr tief in den Untergrund eindringen. Durch die während der Trocknung auftretenden Spannkräfte wird die Farbe vom Putz abgeschert."

Redigerat av moderator:
Ah! Absolut har du hittat felet. De putsade ett tunt lager på nedre delen av muren vid uppsnyggningen innan försäljningen. Det förklarar också varför det sitter bra på andra ställen.
Det var för övrigt en nyttig lärdom tror jag. Gissar att många målar för tidigt.

På Kivitex hinkar står målning först 3mån efter putsning.

Har trådskaparen egentligen fått svar på sin fråga?
Jag skulle råda dig att höra dig för i din närmaste omgivning med folk som har sina hus målade i silikatfärg angående deras erfarenheter. Det är ju ganska vanligt med silikatfärg på putsade hus numera, så det borde inte vara så svårt att hitta någon. Sedan finns det ju olika typer av silikatfärger, tvåkomponentsfärgen som är den rena silikatfärgen, samt diverse olika enkomponents silikater till vilka har tillsatts latex. Jag tycker du ska gå efter andras erfarenheter och inte vad produktbladet utlovar.

Detta med smuts på färger är lurigt: Jag råkade se en tysk sida som visade erfarenheter från en Silicon-färg, vilken marknadsförs med argumentet att den inte blir smutsig. Detta visade sig inte stämma. Viss typ av smuts fastnade, och den gick dessutom inte att tvätta bort. Du ser bilden om du skrollar ner på denna sida.
http://www.maler-kempf.de/html/thema_lotusan.html

Personligen skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag bytte ut en underhållsfri yta mot en som kräver regelbunden målning......

Sommartorparn skrev:
Personligen skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag bytte ut en underhållsfri yta mot en som kräver regelbunden målning......
Ja det är ju precis det jag oroar mig för. Men om nu silikatfärg aldrig flagar så antar jag att man aldrig behöver måla om igen, dvs. man har fortfarande en "underhållsfri" yta. Grundproblemet här är att fasaden antagligen aldrig tvättats på sina 34 år med en hel del ingrodd smuts som följd. Jag har testat en rad olika rengöringsprodukter men vissa stenar verkar ha blivit missfärgade på djupet. Då antar jag att målning är det enda som återstår om man vill få dem vita och fina igen förutsatt att missfärgningarna inte gör så att färgen inte fäster...

Vi målade mexitegel förra året. Efter mycket telefonsamtal+ funderande såbestämde vi oss för att måla. Vi tittade på en grannes hus som han målade för ca 10 år sedan och det ser ut som det målades förra året.
Visst blir det smutskännsligare men såmycket trevligare hus.

Så min rekomedation är MÅLA.

Surfa in på länken här under för att se resultatet på vårt hus. Både före och efter bilder.

http://www.styleroom.se/album/2011

Mvh Jocke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.