Jag har målat väggar och tak i mitt källargarage. Det används som mc & cykel-förvaring samt snickarverkstad. Golvet är obehandlad betong och nu skulle jag vilja måla det. Vilken färg ska man använda? Eller ska man låta det vara obehandlat?

Epoxi, oljefärg eller vattenspädbar+klarlack är väl dom tre vanligaste alternativen. Har målat många torkrum med vattenburen golvfärg + klarlack, och det blir kanonsnyggt och tåligt. Dessutom är det det miljövänligaste och arbetsmiljömässigt det bästa valet. Enda nackdelen är väl att det behövs två strykningar med färg och sen två strykningar med lack. Men sen har du en yta som är überblank!

Ett annat alternativ är att du använder betongimpregnering, den binder dammet och gör golvet lätt att hålla rent. Det är inget pigment i det och golvet blir bara lite mörkare än när det var obehandlat. Häll ut på golvet och dra bort överflödet med en gummiraka. Det är ju snyggare med ett målat golv men det kräver mer jobb och målade källargolv har en tendens att flagna med åren, detta är ett bra alternativ i ett förråd eller garage.

Herdins har kommit med en ny produkt: Fuktstopp. Ska rollas ut över hela det omålade golvet och det kryper ner en bit i betongen och lägger sig som en "glasskiva" mitt i gjutningen. Sen ska man bara vänta ut att den ska torka och därefter måla lägga klinker etc. Glasskivan hindrar tydligen det ev vattentrycket underifrån!!!
Anders

Hmm, jag ryggade lite tillbaka när jag läste ordet "fuktstopp".
Skall inte ett källargolv "andas"?????

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.