Byggahus.se

Tapetbortttag med stripper eller ånga?

1. B
    Medlem Nivå 4
    Hej,

jag ska måla om hemma och vill få ner gamla tapeter snabbt och enkelt (tapeterna finns både med och utan struktur). Flera har tipsat om att hyra en ångmaskin. Hyresbutiken erbjuder både ångmaskin och tapetstripper. Vilken är att förerdra, eller är det rentav så att manuella metoder som tapetväck med plastfolie kan matcha dessa verktyg.

Tacksam för tips!

2. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
    Denna brukar funka allra bäst.

3. D
    Medlem Nivå 6
    Det kan ibland funka bra att pensla på vatten. Då kommer tapeten släppa på alla ställen som den hade släpt på när du tapetserar sedan. Se bara till att torka väggarna sedan efteråt.

4. T
    Medlem Nivå 6
    Har sjäv köpt en ångmaskin och tycker den funkat bra. Det blir ju såklart rätt fuktigt så det gäller att vädra mycket. Men det går hyfsat fort. Nu hade jag bara betongväggar under så det var inga problem men jag vet däremot inte hur det funkar om man har gips under tapeterna. För risken kan ju vara att kanske om man håller ångmaskinen för länge på samma ställe så kanske gipset tar skada men jag vet inte säkert.

Stripper vet jag inte vad det är....

5. M
    Medlem Nivå 7
    nordsjö tapetstrip funkar utmärkt. Bara att pensla på och sen dra man bort sjok med spackelspade, ingen täckplast behövs.

6. B
    Medlem Nivå 4
    Köpte du ångmaskinen från Jula för 300 kr (den verkar rätt poppis i en gammal tråd)?

Det vore intressant att få höra om någon kan berätta om hur mycket bättre hyresmaskinen som kostar 500 kr/helg är än Julas för 300 kr...

7. T
    Medlem Nivå 1
    Om vi jämför i arbetstid så är ångmaskinen chanslös mot tapetstrip och plastfolie och då menar jag proffsmodell av ångmaskin.

Man ångar upp en yta stor som ett A4 och har man ett par lager tapet och alla lager är bra uppsatta så får du hålla rätt länge på varje "A4".

Tapetstrip rullar du på snabbt och lätt utan att vara noga, bara kladda upp, sen på med plastfolie låt stå ett par timmar eller över natten. Då låter man materialet arbeta och inte kroppen, det jag strävar efter i varje fall. Sen är det få kunder som vill betala 400:-/h och så tar det flera dagar att riva ner tapeterna.

8. T
    Medlem Nivå 6
    Nä jag köpte min på Clas Ohlson för 579kr

9. M
    Medlem Nivå 1
    jag har lånat en sån där ångmaskin av en kompis. Tror det är julavarianten, och den fungerar super för mig!
    Men då ska tilläggas att vi har lyckats få ner det mesta av tapeterna redan och att vi använder den till det som inte följde med i första svängen.

10. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Jag har en Jula ångmaskin och tycker den funkar sådär. på vissa ställen funkar den jättebra. På andra mindre bra tex där tapeten är övermålad.
    Kan också ge en varning att se till att inte glömma fylla på med vatten när ni jobbar.
    När jag jobbade som intensivast med ångmaskinen så förvandlades plötsligt rummet till ett disco a´la stureplan. Jag höll inte koll på maskinen så den torrkokade. Värmeslingan smälte och kortslöts varav det blixtrade ganska ordentligt.:eek: