Är det någon som har erfarenhet av dessa färger? vart går dom att köpa? De färghandlare jag talat med säger att de går att beställa, men innebär det att detta är en väldigt udda färg som nästan ingen använder?

OBS Falu grön och falu svart skall det vara, sorry!

Det förvånar mig att de säger så, för läser du på Falu Rödfärgs hemsida är det bara ockra som är beställningsvara! Sedan att färghandlarna inte har dem hemma är väl en sak :)

Falu Vapen säljer också alla kulörer från Falu rödfärg enligt deras hemsida

Majgårdarna
Jag har brukat falu svart på några ladu dörrar. Min lokala colorama butik hade den hemma

Notera att den riktiga svarta falu-slamfärgen heter Falu Rödfärg Svart. Lite roligt tycker jag. Jag har beställt Falurödfärg svart i mitt färgpaketet i mitt huspaket för att blanda med falu rödfärg röd för att få en mörkare röd nyans. Inga konstigheter.

Enda nackdelen med Falu Rödfärg Svart är att den är tre-fyra ggr dyrare än Falu Rödfärg (Röd)..

Annars är den fantastiskt fin, vi har den på alla svarta detaljer här på gården. Dörrar, foder och vindskivor på uthusen m.a.o.

Falu "grön" brukar kallas Falu Verde.

Johan Gunverth skrev:
Falu "grön" brukar kallas Falu Verde.
Brukade :)

Grön, en blandning mellan ockra och svart. En mossgrön kulör.
Pigmenthalt: 19%.
Linoljehalt: 4%.
Närmaste NCS :S 7020-G90Y

Ockra har utgått ur bassortimentet, men finns som beställningsvara för blandningar.

Styx skrev:
Enda nackdelen med Falu Rödfärg Svart är att den är tre-fyra ggr dyrare än Falu Rödfärg (Röd)..

Annars är den fantastiskt fin, vi har den på alla svarta detaljer här på gården. Dörrar, foder och vindskivor på uthusen m.a.o.
3-4 ggr var väl att ta i :)
Jag var nere på byggvaruhuset här i byn, de tar 319:- för 5 lit svart och 179:- för 5 lit röd. De har de 2 röda, svart och ockra hemma. Färgen ska tydligen finnas i 1, 5 och 10 litersburkar.

Det var rackarns..
För typ två år sedan betalade jag 749 för 10l.

Jaja men, det går alldeles utmärkt :) Det som förvånar mig lite är att de har grön som standardfärg och sedan skriver att svart + ockra = grön.

Styx skrev:
Det var rackarns..
För typ två år sedan betalade jag 749 för 10l.
Det gjorde jag också i höstas, för 10 liter grön.

Jag är supernöjd med resultatet, trots att det bara är grundat ännu.
Bilder finns i bloggen:
http://utbygget.blogg.se/
s_dersida_1204393041.jpg

Minns inte precis, men har läst nånstans att vissa slamfärger som inte finns hos Falu Rödfärg ska finnas hos Gysinge. Kan det vara den gula då?

Från 2009 skall varken grön, ockra eller brun finnas kvar i sortimentet från Falu Rödfärg. Dessa kulörer kan man istället få som brutna kulörer.
Istället för brun och grön skall det tillkomma en gråsvart kulör. Är det någon som vet vilken kulör det blir? Gråsvart är ju lite luddigt........ :-)

Grrrrrrrrrrrrrrr
Såg just att den gröna utgått.
Och här står vi med bara grundmålat, planerade att färdigmåla till sommaren...
Får väl ringa runt och höra om de har 10 liter i lager till oss.
Nån som vet om man kan köpa den på beställning? Eller om man kan få tag på ockra och blanda med svart?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.