Hej

Jag har ett nyuppsatt obehandlat gipstak bestående av 13mm 1200x2400 gisskivor som jag vi förvandla till ett slätt fint tak.

Vad är den bästa metoden för detta?

Ska jag köra med vävremsor i skarvar längs långsidorna eller pappersremsor? Kortsidorna är fasade. Är det pappersremsor som gäller då?

Mikrolit eller inte?

/Jonas

Hyr in någon som kan..... ;)

Jag förordar limmad pappremsa och sedan spackel och slip enligt konstens alla regler. Släpljus på!

Jag tror det är svårare att som amatör få dit mikrolit på ett snyggt sätt än att spackla och slipa.

Det skjall vara pappremsor som sagt.

Jag hahr satt mikrolit i ett tak på ca 35kvm, det gick på en kväll. Men jag tyckte dte var svårt. Alla föreskriver ju att man skall sätta skarvarna om lott och sedna skära mityt i skarven och dra bort remsorna. Det låter bra i teorin. För mig funkade det inte alls. Limmet torkade helt enkelt för fort. Så när jag var nöjd med att ha strukit ut väven ordentligt över hela ytan, och det va dags att ta itu med skarven (alltså på en våd i taget). Då hade alltihop i princip torkat fast, höll på att inte få bort bitarna.

Jag funderar på om man borde grundmålat taket före limningen. Jag hade förlimmat på spackelfogarna, men misstänker att man borde limmat eller grundmålat hela taket. Då kanske limmet inte skulle torkat så snabbt.

Jag körde sedan resten av taket genom att sätta våderna kant i kant. Det gick också. Misslyckades på något ställe, fick spackla efter. Slutresultatet blev bra.

Har pratat med två oberoende "målarbutiker" vilka visserligen vill sälja, men båda förordade microlit som det säkraste sättet att få ett bra resultat, om man "inte är väldigt bra på att spackla" vilket jag inte är.

Är också lite rädd för sprickor i skarvarna, vilket mikroliten borde förhindra. (hoppas jag)

men mikroliten döljer ju ingenting, du måste fortfarande spackla så att det blir perfekt annars kommer det att synas igenom, speciellt i släpljus.

Det jag är mest orolig för är att det spricker i fogarna, och att få de fasade kortändarna på gipsen snygga. Om jag kör med Mikrolit så beöver jag bara använda remsa på de försänkta långsidorna, så gör mikroliten jobbet på kortsidorna. Jag slipper alltså spackla en liten kulle på kortsidan som jag skulle behöva om jag använder remsor där...

Microlit är dock ingen garanti för att det skall hålla oavsett remsa eller inte.

Du behöver inte spackla en kulle på kortsidan för att få plats med pappersremsan. Där skivan inte är avfasad ska du själv göra en avfasning, med kniv eller rasp.

Jag tror inte du behöver oroa dig för sprickorna. Jag har gipsväggar överallt i huset (och i några tak) och det har inte spruckit någonstans. Däremot kan man på vissa ställen i släpljus SE var skarven är mellan skivorna pga att jag är en sopa på att spackla. Det är väl just det som är amatörens problem i dessa sammanhang.

Snickarna till mitt husbygge var inte så noggranna någonstans så gipsplanket i taken sitter inte på samma höjd :(

Nu är det meningen att skarvarna ej skall spaklas på gipsplank men jag vill ha släta tak ,
så jag spacklade (går ej att sätta remsa)

Nästan alla skarvar har spruckit :mad: och i släpljus syns skarvarna väldigt bra.

Funderar nu på att sätta upp en typ av microlite

Slipa lätt, sen smackar du upp microliten. Två ggr färg, sen klart.

Västerhaninge 17 skrev:
Snickarna till mitt husbygge var inte så noggranna någonstans så gipsplanket i taken sitter inte på samma höjd :(

Nu är det meningen att skarvarna ej skall spaklas på gipsplank men jag vill ha släta tak ,
så jag spacklade (går ej att sätta remsa)

Nästan alla skarvar har spruckit :mad: och i släpljus syns skarvarna väldigt bra.

Funderar nu på att sätta upp en typ av microlite
Om taket inte är så stort kan du ju remsa upp glasfiber där det spruckit och bredspackla taket 2 varv, slipa å måla... Funkar fint.
En fuling som funkar rätt bra på spruckna skarvar är att använda fog, lägg en rand över sprickan å dra av den med en mindre spackel å måla sen, fast om det inte finns nån remsa alls under spacklet är risken nog stor den kommer tillbaka...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.