Hej alla

Vi har ett set med utemöblr i teak som varit ordentlig eftersatta och stått ute några vintrar och haft det kallt.

Förra helgen såpade vi av möblerna och dom blev rena,fina och vita(!). I min värld så är vit teak i stort behov av olja men i min frus värld är det väldigt vackert och fint!?! Utan att tänka på husfriden började jag såklart olja in möblerna och dom började återfå en del av sin mörkbruna lyster. Resten kan ni föreställa er, husfriden dog...

Så, kan man olja med vitpigmenterad olja? ska man luta av det? Kan man olja av (hrmm låter dumt jag vet)?

Ha det bra

Masse

Låt bli allt vad bets och pigmenterat heter när det gäller teakmöbler. De mår bäst av att bara oljas in naturellt!

Masses skrev:
...I min värld så är vit teak i stort behov av olja men i min frus värld är det väldigt vackert och fint!...
Din fru är tydligen från västkusten. Här är det fint med silvergrå teak. Mörkbrun teak hör landkrabbor till.

:D

• Gilla
Albin2434 och 1 till
  • Laddar…
Nja, även en del ostkustsnubbar som jag föredrar silvriga teakmöbler (och båtdetaljer). :)

J
Pensla på med målarsoda så är de snart vita igen.

Glöm bara inte att skölja ordentligt efteråt.

John J skrev:
Pensla på med målarsoda så är de snart vita igen.

Glöm bara inte att skölja ordentligt efteråt.
Vet inte om det bleker ner träet speciellt mycket. Det är för lite "bett" i vanlig soda. Prova istället terasstvätt eller kaustiksoda.

Jag har en fin ekdörr som jag blekte ner med hjälp av oxalsyra. Det blev kanonfint, vet dock inte om det fungerar bra på teak.

Här är en bra olja som jag starkt kan rekommendera till att olja in teakmöbler med. Fungerar även bra på de flesta olika ädelträslag. http://www.watski.se/www/index.asp?...asp?subGroupID=300&prodCardID=14800&groupId=4

tack för alla förslag! ska ta upp det med frugan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.