Jag kommer behöva måla våra laserade gavlar. Det är tyvärr lite torra i träet då det var några år sedan sist de fick färg, men de ser förövrigt ganska bra ut. Även pigmentet ser helt okej ut.

Tyvärr har jag dåligt med tid i år, men nästa år ser det bättre ut. Men jag vill gärna göra en underhållsstrykning i år för att "väta" träet. Det kan hända att jag avser att gå över till någon täckande alkyd färg nästa år för att slippa de täta underhåll som egentligen behövs med lasyren.

En fundering. Då jag bara kommer hinna en strykning. Skulle det vara okej att bara gå över med grundolja istället för lasyr för att få en impregnerande verkan? Detta då trät är torrt & jag behöver som sagt inget pigment. För en grundolja har väl ett mer "fett" innehåll & bättre skyddande egenskaper?

Det är bättre att du stryker över med en färglös lasyr i så fall. Fasadlasyr är mycket bättre i detta avseende. Du går bara till färgaffären och köper färglös lasyr. Då får du tillbaka lystern i fasaden. Dessutom skydd för ett år till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.