5 133 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Nu- väv och skador, Sen - vitmålat och slätt, hur?
Så gör jag nog.Jens_H skrev:
Det var faktiskt min första tanke med, att få ut den andra vägen går ju inte utan att skada väggen rejält.
Jag bredspacklade nyligen mitt sovrum där det tidigare satt väv.
Skar bort lös väv, fyllde igen större håligheter med nordsjös grov spackel. Sedan provade jag att skrapspackla med nordsjös mediumspackel, och efter en vägg var jag helt slut i armen. Provade senare att lägga på några millimeter tjockare för att slippa friktionen mellan spackeln och väggen, vilket gick mycket bättre.
Spacklade 2 gånger och bättrade spacklingen efter första lagret färg.
Resultatet blev över förväntan.
Nu har jag bara Vardagsrum, kök och hall kvar :S Den förra ägaren hade satt väv i alla rum med bord uppe vid taket.
Skar bort lös väv, fyllde igen större håligheter med nordsjös grov spackel. Sedan provade jag att skrapspackla med nordsjös mediumspackel, och efter en vägg var jag helt slut i armen. Provade senare att lägga på några millimeter tjockare för att slippa friktionen mellan spackeln och väggen, vilket gick mycket bättre.
Spacklade 2 gånger och bättrade spacklingen efter första lagret färg.
Resultatet blev över förväntan.
Nu har jag bara Vardagsrum, kök och hall kvar :S Den förra ägaren hade satt väv i alla rum med bord uppe vid taket.
Hej.
Nu är det dags att sätta igång för mig.
Jag bad om att köpa gipsspackel och på Bauhaus satt han en påse med modellgips i min hand. Rätt eller fel?
Nu när jag ska reparera befintlig gips med spacklet, ska jag fukta den befintliga gipsen lite innan jag lägger på nytt gips?
(Det är ett par större hål som jag reparerar med såna där gipstrianglar som jag filar ut att passa

, samt ett antal 50-örings stora hål efter alla gipsexpandrar.)
Nu är det dags att sätta igång för mig.
Jag bad om att köpa gipsspackel och på Bauhaus satt han en påse med modellgips i min hand. Rätt eller fel?
Nu när jag ska reparera befintlig gips med spacklet, ska jag fukta den befintliga gipsen lite innan jag lägger på nytt gips?
(Det är ett par större hål som jag reparerar med såna där gipstrianglar som jag filar ut att passa

, samt ett antal 50-örings stora hål efter alla gipsexpandrar.)
Det går alldeles utmärkt med vanligt modellgips på påse. Blanda upp det till en skön konsistens och spackla. Du bör dock inte blanda upp mer spackel än vad du gör av med inom loppet av 20 minuter. Det är väldigt snabb torktid...
Att blöta ner gipsen är inte nödvändigt.
Att blöta ner gipsen är inte nödvändigt.
OK, då kör jag så. 
Tack för snabbt svar, då jag tänkte köra igång tidigt imorgon bitti
Många (de flesta) cementbaserade produkterna fungerar bäst om man väter ytorna innan, så vattnet inte går åt till fel sak, därför kände jag mig osäker och ville fråga.
Här var det dock gips, och det härdar ju såpass fort att ytorna bredvid kanske inte hinner stjäla vattnet.
Tack för snabbt svar, då jag tänkte köra igång tidigt imorgon bitti
Många (de flesta) cementbaserade produkterna fungerar bäst om man väter ytorna innan, så vattnet inte går åt till fel sak, därför kände jag mig osäker och ville fråga.
Här var det dock gips, och det härdar ju såpass fort att ytorna bredvid kanske inte hinner stjäla vattnet.
Klicka här för att svara