5 133 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Nu- väv och skador, Sen - vitmålat och slätt, hur?
Sida 1 av 2
Svaren finns säkert redan på forumet, men när sökfunktionen strejkar redan på ordet väv pga av mindre än 4 bokstäver och med google-sök-funktionen får jag träffar från hela forumet så ställer jag en ny fråga istället.
Jag har fått ett uppdrag. Fixa någorlunda fina vitmålade väggar i ett misshandlat rum.
Nu är det gipsväggar, med målad väv på nedre halvan sen tapetbård och sen tapet på övre halvan. Sen är det diverse småhål där saker suttit samt ett antal gipsexpanders här och där. Förutom detta så finns det ett par nästan knytnävsstora hål också att reparera.
När jag är klar har jag förhoppningsvis ganska släta och vitmålade väggar.
Men då är frågan, hur gör jag enklast.
Ska jag försöka bredspackla över allt (sedan jag reparerat hålen) och slipa och måla?
(Det är inte säkert att jag kan bredspackla heller, jag har aldrig provat)
Ska jag ta bort gipsankare och sen skrapspackla över väven och sen endast på skador?
Funkar sådana här täcktapeter i en sån här situation?
Jag kan ta nån bild, om det hjälper.
Jag har fått ett uppdrag. Fixa någorlunda fina vitmålade väggar i ett misshandlat rum.
Nu är det gipsväggar, med målad väv på nedre halvan sen tapetbård och sen tapet på övre halvan. Sen är det diverse småhål där saker suttit samt ett antal gipsexpanders här och där. Förutom detta så finns det ett par nästan knytnävsstora hål också att reparera.
När jag är klar har jag förhoppningsvis ganska släta och vitmålade väggar.
Men då är frågan, hur gör jag enklast.
Ska jag försöka bredspackla över allt (sedan jag reparerat hålen) och slipa och måla?
(Det är inte säkert att jag kan bredspackla heller, jag har aldrig provat)
Ska jag ta bort gipsankare och sen skrapspackla över väven och sen endast på skador?
Funkar sådana här täcktapeter i en sån här situation?
Jag kan ta nån bild, om det hjälper.
Bredspackla är ju ett väldigt bra alternativ. Klarar du inte av det så kan du ju naturligtvis sätta Easy Cover. Skulle dock rekommendera dig att prova bredspackling först. Det är inte så svårt när man väl satt igång. Skulle det ändå inte fungera kan du ju alltid sätta easy cover. Glöm inte att oljegrunda tapeten innan du spacklar för att den inte ska släppa när du lägger på spacklet.
Lycka till
Lycka till
que, Vad för slags grund. Jag tänkte direkt på oljegrundfärg för utomhuspanel, men det var väl inte sådan du menar?Jens_H skrev:
Borde det inte också vara smart att matta ner den målade ytan på väven lite snabbt med 40 eller 80 papper, innan man spacklar på den?
Nej jag menar en spärrgrund för väggar och tak inomhus. Fråga efter det i färgaffären så plockar de fram en lämplig burk.Mikael_L skrev:
Vad gäller slipa innan så kan du ju alltid göra det. Är dock inte nödvändigt om det inte är en blank färg som är målad nu.
Extra lager med gips känns uteslutet, för mycket extrajobb med foder, lister, eluttag osv. Men även kostnad och tidsåtgång.
Jag har redan meddelat att jag inte är kunnig på detta område, men för att slippa hantverkarkostnader så får jag försöka ändå
.
Men ett inte riktigt 100% resultat är nog mer accepterat än att kostnaden drar iväg, om man säger så.
Men jag ska göra mitt bästa, och får också en chans att lära/öva mig på något nytt.
Jag har redan meddelat att jag inte är kunnig på detta område, men för att slippa hantverkarkostnader så får jag försöka ändå
Men ett inte riktigt 100% resultat är nog mer accepterat än att kostnaden drar iväg, om man säger så.
Men jag ska göra mitt bästa, och får också en chans att lära/öva mig på något nytt.
Extra lager gips??? Nejfan, precis som Jens säger så tycker jag att du ska grunda väggarna med antingen oljegrund eller med nån vattenbaserad spärrfärg. Beckers har nån billig, Binder tror jag den heter. Luktar inte lika mycket som oljefärgen. Därefter bredspacklar du.
edit// Du behöver bara grunda tapeten.
edit// Du behöver bara grunda tapeten.
OK.
Då verkar huvudspåret nu vara att fixa de värsta skadorna, grunda tapeten, ev matta ner färgen och slutligen spackla.
Jag börjar väl så på en provyta först, så ser jag om jag verkar gå i land med det.
ähh, jag har ju spacklat gamla rostiga bilar förut, hur stor skillnad kan det vara ...

Ett vanligt väggspackel typ Beckers lätthand är det väl som gäller.
Det finns väl inte något direkt krav på minsta tjocklek, ju tunnare jag lyckas spackla desto bättre, typ.
Slutligen, ta bort gipsankare, nåt tips på att få bort dom så smärtfritt som möjligt.
Då verkar huvudspåret nu vara att fixa de värsta skadorna, grunda tapeten, ev matta ner färgen och slutligen spackla.
Jag börjar väl så på en provyta först, så ser jag om jag verkar gå i land med det.
ähh, jag har ju spacklat gamla rostiga bilar förut, hur stor skillnad kan det vara ...
Ett vanligt väggspackel typ Beckers lätthand är det väl som gäller.
Det finns väl inte något direkt krav på minsta tjocklek, ju tunnare jag lyckas spackla desto bättre, typ.
Slutligen, ta bort gipsankare, nåt tips på att få bort dom så smärtfritt som möjligt.
Vad gäller gipsankare så brukar jag bita av det som syns och sedan trycka in den i väggen. Där inne stör den ju inte. Om det är rätt vet jag inte, men man slipper störa sig på den. Dessutom så slipper man ju skära ut ett stort hål i väggen.