Jag har ”ärvt” ett stort och fult klädskåp från förre husägaren. Det slukar mängder med kläder men materialet på yttre sidoväggarna är av något plastmaterial som skall se ut som trä(vilket jag trodde det var). Nu vill jag måla dessa sidoväggar. Prövade med att stryka lite grundfärg men den går att skrapa av med nageln när den torkat. Att rugga upp ytan går inte heller eftersom det är plast. Någon som vet om jag kan klistra upp en tapet med våtrumslim och sedan måla på den istället. Kommer limmet att hålla upp tapeten? Någon med annat förslag? Tackar på förhand
Lena

svårt att få vidhäftning på en laminerad yta.

det du kan pröva är att tvätta av ytan med t-röd först, sedan applicera en vattenburen grundfärg för trä. låt torka, applicera toppfärg (tex lackfärg). ytan kommer vara känsligare i början men efter ett tag kommer den härdna genom och bli lite tåligare. den kommer dock aldrig få samma hårdhet som om du hade målat på en sugande yta, tex trä.

du kan även pröva att limma upp typ microlit eller nån annan papperfiberduk. torka av ytan med t-röd och därefter limma med tex våtrumslim. den kommer behöva nån dag för att torka till sen kan du pröva måla på.

tror hellre på att måla med grundfärg dock då om man har otur så kan duken lossna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.