Hur stor inverkan har färg som rötskydd? Färgfabrikanterna kanske har en åsikt, men vad finns det för jämförande studier?

Måla och grunda panel innan uppsättning, är inte det ett relativt nytt förfarande?

Doppa linolja, måla baksidan, såga snett. Tips i all välmening, men hjälper det?

Anledningen att jag frågar är att jag byter lite panel innan målaren kommer och målar om hela huset, och givetvis inte vill stå och slabba med färg. :)

Måla inte på baksidan...

Allt annat du räknar upp hjälper nog...

J
Måla båda sidor stänger bara in fukt.

Minns ju inte alls vart studien var gjord nu förstås men när vi byggde första huset (-87-88) så läste jag i nån bygg-villatidning om en studie just på panel, minns det för att vi hade liggande panel på huset. Enl den studien hade snedsågningen i änden på stående panel ingen verkan alls men man hade sett en skillnad på liggande och stående panel där stående klarade sej bättre. Fast man visste inte riktigt varför.

John J skrev:
Måla båda sidor stänger bara in fukt.
då skall man alltså inte måla planket på båda sidor, eller grindstolparna

Inte med en modern tät färg i alla fall...

J
saturnus skrev:
då skall man alltså inte måla planket på båda sidor, eller grindstolparna
OM du skall måla både sidor så måste trät vara extremt torrt och du skall inte använda tät färg utan t.ex någon oljefärg som andas men även då stänger man in en del fukt som vill ut..

Jan-Å skrev:
Minns ju inte alls vart studien var gjord nu förstås men när vi byggde första huset (-87-88) så läste jag i nån bygg-villatidning om en studie just på panel, minns det för att vi hade liggande panel på huset. Enl den studien hade snedsågningen i änden på stående panel ingen verkan alls men man hade sett en skillnad på liggande och stående panel där stående klarade sej bättre. Fast man visste inte riktigt varför.
Det är väl oftast så, att man tror på den studie som passar in på sitt eget tyckande. När det gäller ändträet på stående panel, så är detta mer utsatt än liggande panel. Det är inte lätt att vara panel heller, när folk inte kan hålla undan växtlighet utmed husens fasad. En del envisas med att ha blomrabatter utmed husets sidor, och detta skapar problem för träfasaderna, liksom betongplattor utmed sidorna, som får regnet att stänka upp på fasaden. Min "studie" visar, att virkets kvalitet har lika stor betydelse i rötprocessen som målningen har. Ser man på virke, som är utsatt för väder/temperaturskiftningar (växthusvirke) så valdes detta med omsorg, samt målades ofta (på alla sidor) Husväggar som blir våta av minsta regnskur, skall ha nedersta panelbrädan snedsågad, samt målas med oljebaserad produkt, ej vattenburen.

Så, det bästa vore att inte måla alls?

Ibland är det faktiskt så, men det beror till stor del på hur mycket fukt det utsätts för. Virke som inte står fuktigare an det gjorde som träd i skogen håller i all evighet.

Men om man använder rätt färg på rätt plats så tål det en hel del mer, även om färgens huvudsakliga nytta är att vara färgglad och snygg att se på.

saturnus skrev:
Det är väl oftast så, att man tror på den studie som passar in på sitt eget tyckande. När det gäller ändträet på stående panel, så är detta mer utsatt än liggande panel. Det är inte lätt att vara panel heller, när folk inte kan hålla undan växtlighet utmed husens fasad. En del envisas med att ha blomrabatter utmed husets sidor, och detta skapar problem för träfasaderna, liksom betongplattor utmed sidorna, som får regnet att stänka upp på fasaden. Min "studie" visar, att virkets kvalitet har lika stor betydelse i rötprocessen som målningen har. Ser man på virke, som är utsatt för väder/temperaturskiftningar (växthusvirke) så valdes detta med omsorg, samt målades ofta (på alla sidor) Husväggar som blir våta av minsta regnskur, skall ha nedersta panelbrädan snedsågad, samt målas med oljebaserad produkt, ej vattenburen.
Det än nog nästan alltid så att man tror på den studien som passar in i vad man vill och tycker :D fast just den här gjorde inte det eftersom vi valde liggande panel ändå för vi tycker det är snyggast. Den har setat på huset sen 1987 utan problem hittills alla fall.
Jag tror (utan att veta) att kvaliteten på virket är väldigt viktigt och där hade vi stenkoll eftersom vi är släkt med han ägde sågverket :P

Men då var vi överens Jan-Å, även vad gäller den liggande panelen. Jag fick min panel från Norrland, 5.4m långa, och ingen bräda var defekt = fjällpanel 145 X22. Allt blev målat (cuprinol, gammal) på baksidan i samband med uppsättningen samt rostfri huggen spik = ett spik i var bräda. allt efter min erfarenhet efter 45 år i branchen. Även ett fat med båtlack kom till användning till limträbalkarna, som tillverkades på platsen, 13.5 meter långa.

IMG_1009.jpg

Redigerat:
>saturnus
Jaha det där huset, ja det har ju kolla på förut, lite väldigt speciellt :) Men det är snyggt med liggande panel och det är snyggt med dom där höga smala fönstren också.d^_^b
Jag bor ju i putsat hus med tegelgavlar numer men det har jag inte byggt själv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.