Hej,
ska måla taket i vårt nybyggda badrum och har köpt Becker våtrumsgrund och Becker våtrumstäckfärg.

Jag började med att sätta upp Byggmax målarduk (microlit?) mha deras vävlim. Men nu såg jag att det var meningen att jag skulle ha använt Becker våtrumsgrund för att limma väven, den är tydligen både grundfärg och lim.

Nu är frågan hur jag ska göra med grundfärgen när microliten redan är limmad?
Är det ok att stryka på Beckers våtrumsgrund nu även om det inte blir vått-i-vått?
Är det kanske onödigt nu när väven redan är limmad och det går lika bra med vanlig grundfärg (som är billigare) och sedan Beckers våtrumstäck på det?

är det bara taket som ska målas, isåfall är det bara att måla med våtrumsfärgen två gånger.

hör med en färghandel

SoccerDude skrev:
Hej,
ska måla taket i vårt nybyggda badrum och har köpt Becker våtrumsgrund och Becker våtrumstäckfärg.

Jag började med att sätta upp Byggmax målarduk (microlit?) mha deras vävlim. Men nu såg jag att det var meningen att jag skulle ha använt Becker våtrumsgrund för att limma väven, den är tydligen både grundfärg och lim.

Nu är frågan hur jag ska göra med grundfärgen när microliten redan är limmad?
Är det ok att stryka på Beckers våtrumsgrund nu även om det inte blir vått-i-vått?
Är det kanske onödigt nu när väven redan är limmad och det går lika bra med vanlig grundfärg (som är billigare) och sedan Beckers våtrumstäck på det?
Stryk ett lager med våtrumsgrund och sedan två lager med våtrumstäck. Låt våtrumsgrunden bli genomtorr innan du målar med våtrumstäck.

Det du får nu är en VA (vattenavvisande yta) och inte VT (vattentät yta). Även om du hade gjort rätt hade du inte haft ett godkänt tak, man ska använda en glasfiberväv avsedd för våtrum. Dom är gula (inte vita) och så är den antimögelbehandlad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.