23 114 läst ·
14 svar
23k läst
14 svar
Fönsterfärg, varför då!
Hej!
Efter många timmar letande så blir det dax för min första fråga då jag inte hittar svaret i någon befintlig tråd.
Jag har planerat att måla mina bruna (huu) fönster vita. Min fundering rör utsidan och varför man skall använda "fönsterfärg", fungerar det inte med samma färg som jag använt till vindskivor och knutbrädor?
Insidan blir antagligen Beckers Elegant Aqua Lackfärg.
Efter många timmar letande så blir det dax för min första fråga då jag inte hittar svaret i någon befintlig tråd.
Jag har planerat att måla mina bruna (huu) fönster vita. Min fundering rör utsidan och varför man skall använda "fönsterfärg", fungerar det inte med samma färg som jag använt till vindskivor och knutbrädor?
Insidan blir antagligen Beckers Elegant Aqua Lackfärg.
Jag har också undrat över det, om färgen skulle vara mer tunn för att kunna målas lättare i spröjs etc. Tydligen ska den bli klibbfri snabbare då man inte gärna vill behöva ha fönstren öppna 24 h på tork.
Men någon som vet mer får gärna upplysa om skillnaden mellan fönsterfärg och vanlig panelfärg.
/A
Men någon som vet mer får gärna upplysa om skillnaden mellan fönsterfärg och vanlig panelfärg.
/A
Jag vet inte exakt vad som skiljer färgerna åt men jag antar att de har olika färger för olika ändamål för att det funkar bäst på det de ar avsedda för.
på fönster har du ju oftast en finare yta en på en grovsågad vindskiva tex. med fönsterfärg har du ju mkt bättre utflytningsförmåga. kan tänka mig att det skulle se stripigt ut att måla dem med en fasad ärg
på fönster har du ju oftast en finare yta en på en grovsågad vindskiva tex. med fönsterfärg har du ju mkt bättre utflytningsförmåga. kan tänka mig att det skulle se stripigt ut att måla dem med en fasad ärg
jag har bara inte gått kurs i fönsterrenovering utan jobbar med det på heltid och jag håller med er båda. När man hörde att man skulle få sluta med oljefärgen fick man lite smått panik och tänkte hur ska det nu gå och till en början i övergångsperioden när man skulle "lära" sig de nya färgerna kändes det inte alls bra men man lärde sig till slut att arbeta även med den färgen och nu med facit i hand så skulle jag inte alls vilja byta tillbaks.
Fördelen med oljefärgen var ju att den hade grym utflytningsförmåga, man kunde ju i princip få fönstren att se sprutmålade ut. Men den gulnar ju mkt snabbare och blir mkt hårdare och skörare. Målar man två fönster, ett med oljefärg och en med vattenbaseradfärg så är ju oljefönstret mycket snyggare men om redan efter ett år så har nog vattenfönstret "gått förbi" och efter fem år går det inte att jämföra, då vinner vattenfärgen lätt plus att den är mer kulörbeständig
Fördelen med oljefärgen var ju att den hade grym utflytningsförmåga, man kunde ju i princip få fönstren att se sprutmålade ut. Men den gulnar ju mkt snabbare och blir mkt hårdare och skörare. Målar man två fönster, ett med oljefärg och en med vattenbaseradfärg så är ju oljefönstret mycket snyggare men om redan efter ett år så har nog vattenfönstret "gått förbi" och efter fem år går det inte att jämföra, då vinner vattenfärgen lätt plus att den är mer kulörbeständig
och som du säger laine, mycket trevligare att jobba med får både egen hälsa och miljö
Linoljefärgerna är kvar. Får säljas av kulturhistoriska skäl. Dessutom kan man lätt göra färgen själv. Vad jag förstår så hanterar inte gärna proffsmålare en så "långsam" färg. Färgbeständigheten och hårdheten på ytan är otroligt bra. I år ska jag halvolja söderfönstren jag målade för 5 år sedan, för att blanka dom lite. Kanske bara för nördar men iaf...d^_^b
Redigerat:
Klicka här för att svara