Jag har nyligen skivat om mina väggar med gips, lagt pappemor i skarvarna och spackalt säkert 3-4ggr. Det känndes helt ok innan ja börja måla. Men efter att ha lagt på en första strykning så syns skarven ganska tydligt....(iaf med släpljus)

En fundering jag hade var ifall spackelskarven suger mer färg vilket gör att det går in lite... i vilket fall som så vet ja inte vad ja ska göra..

Om ingen har något bra svar så är planen att spackla på igen utanpå färgen och hoppas på bättre resultat vid nästa strykning...

• Gilla
Hadiiz
  • Laddar…
Blir mer mättad med nästa strykning,inget konstigt.

Ok men hur vet jag om det komer bli bättre med nästa stryking :(

ja menar det har ju blivit mindre färg över skarven kan man säga då det sugit mer där...så näsa lager täcker väll i inte nivåskillnaden eller?

där jag inte spacklat kommer ja efter adra strykningen ha x+y mm färg, där x och y motsvarar tjockleken på första och andra lagret färg. Däremot kommer jag er skarven få x+y-z mm färg där z är det som skarven sugit i sig :)

MEN man kanske inte kan se det så ;)

En sak slog mig (jag har inte målat alla väggar än då jag blev lite matt när ja såg skarvarna...)

Om nu spacklet suger mer vilket det naturligvis gör, varför inte prima väggarna först? Eller det kanske bara är idioti?

Grundmålning.

Det många missar är grundmålningen. Grundfärgen minskar risken för ojämn uppsugning med ett flammigt resultat. Bättre fäste för färdigfärgen och ett tillfälle för målaren att lättare upptäcka bl a ojämna skarvar och kunna bättringsspackla där det behövs.

Alltså,

1) spackla och slipa
2) grundmåla
3) bättringsspackla där det behövs och slipa
4) grundmåla på spacklingarna
5) upprepa om det behövs
6) färdigmåla

Sen ska du spackla brett över skivskarvarna för bättre resultat alternativt bredspackla en sista gång över hela väggen men det är lite överkurs :)

Lycka till!

Vad har du för glans på färgen? om du målar med en mattare färg så syns inte spacklingen lika mycket i motljus.

• Gilla
Haggans
  • Laddar…
Det låter som att problemet är att skarvarna inte är helt ispacklade? Att du har en liten insjunkning i skarven jämfört med gipsskivan?

I så fall kommer det aldrig att försvinna hur mycket du än målar. Du måste spackla ut skarven helt. Köp ett bara och lättslipat spackel, tex Dalapro Medium. Inget billigt skitspacke. de fyller dåligt och är ofta svåra att slipa.

Lägg på spacklet medf en BRED spackelspade. ca 20 cm. Slipa sedan med en lika bred kloss så att du inte bara slipar i själva skarven. Att spackla och slipa är aptråkigt men det är enda sättet att få en slät vägg.

Du kan däremot ändå få ett ojämnt utseende även om väggen är helt slätspacklad. Det beror på att fibrerna i gipsskivan reser sig lite när du målar med vattenburen färg. Spacklet håller sig dock slätt. Då ser spackelskarvarna blabnkare ut (även om det faktiskt är skivorna som är mattare). Det går oftast över med något eller några ytterligare lager färg.

Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.