9 044 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Easy cover respektive målarfilt
Jag tänkte "Easy-covra" ett rum, just för att jag inte orkar ta bort den gamla tapeten och bredspackla. Men det blir rätt dyrt att göra 75kvm lägenhet med EC.
Såg därför att det finns något som heter målarfilt. Helt slät glasfiberväv 25kvm för bara 169kr på byggmax.
Skulle den kunna funka lika bra för att få en jämn och fni väggyta att måla på!?
Kan jag limma på en målarfilt över gammal tapet? Täcker den tapetskarvar?
Såg därför att det finns något som heter målarfilt. Helt slät glasfiberväv 25kvm för bara 169kr på byggmax.
Skulle den kunna funka lika bra för att få en jämn och fni väggyta att måla på!?
Kan jag limma på en målarfilt över gammal tapet? Täcker den tapetskarvar?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Vill bara meddela att Easy Cover inte alls är det mirakel som det påstås, ojämnheter syns genom. Plus att va nog med att väta den när du ska göra hörnen, annars så kommer den att spricka. Skapligt smidigt, men det tog ett tag att få kläm på...
Hoppa allt vad Easy heter.. Svårt att få till bra om man inte är riktigt duktig och vet vad man gör.petersson79 skrev:
Det enda som alltid funkar är: Våtrumsgrund, lägger sig över alla ojämnheter, visst bubblar tapeten men det kommer inte in någon ny fukt sen från spackel och färg. Sen bredspackla över och måla. Om man är skaplig på att spackla så tar det inte mycket längre tid men resultatet blir mycket bättre...
Det finns en uppsjö kvaliteter på sådana "återställare". Du kanske hade oturen att köpa någon av sämre kvalitet.petersson79 skrev:
En som är riktigt bra och som inte innehåller glasfiber är Boråstapeters Recover. Man slipper kliet och den är betydligt smidigare att hantera än Duros Easy Cover.
Undrar om inte kostnaden med ROT blir ungefär samma som EC om man bredspacklar hela skiten. Spackel är ju inte så dyrt precis. Kan ju inte ta mer än en dag max om man gör grunden själv.
Resultatet lär ju bli 10x iaf.
Resultatet lär ju bli 10x iaf.
Klicka här för att svara