19 448 läst ·
6 svar
19k läst
6 svar
Tillverka egen träolja. Vilka ingredienser?
Hemma äter vi aldrig halvfabrikat, d v s gräddsåsen är gjord på riktigt grädde, riktig buljong utan smakförstärkare, nymalen svartpeppar, osv. Bearnaiessåsen görs på färsk dragon och köps inte färdig på burk i kyldisken.
Nu tänkte jag tillämpa samma princip för träolja till altanen, någon som har något bra recept?
Jag tänker mig linolja och terpentin till att börja med. Kanske blanda in en aning bor eller Boracol, lite koppar eller något annat elakt mot mögel och röta.
Vad mer behövs, någon som har något bra recept?
Nu tänkte jag tillämpa samma princip för träolja till altanen, någon som har något bra recept?
Jag tänker mig linolja och terpentin till att börja med. Kanske blanda in en aning bor eller Boracol, lite koppar eller något annat elakt mot mögel och röta.
Vad mer behövs, någon som har något bra recept?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Ett bra recept för att olja in altanen och annat trä i trädgården är detta som följer....
1 liter trätjära
1 liter balsamterpentin
1 liter linolja
Detta blir en fet och bra blanding för altaner och slipers i trädgården.
1 liter trätjära
1 liter balsamterpentin
1 liter linolja
Detta blir en fet och bra blanding för altaner och slipers i trädgården.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden